Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rozbił się prototyp HammerHead

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 04 czerwca 2016

31 maja o 11:57 do Morza Śródziemnego wpadł prototyp bezzałogowego statku latającego P.1HH HammerHead (AV 001, nr rej. CPX621). Łączność stacji kierowania lotem z bsl została utracona ok. 20 min. po starcie z bazy włoskich wojsk lotniczych Cesare Toschi w Trapani na Sycylii. HammerHead wpadł do morza ok. 8 km na północ od niewielkiej wyspy Levanzo w pobliżu zachodnich wybrzeży Sycylii.

Zbudowany w układzie kaczki, z pchającymi śmigłami P.1HH HammerHead ma rozpiętość równą 15,6 m, a jego maksymalna masa startowa wynosi 6145 kg / Zdjęcie: Piaggio Aerospace

Wrak bsl jest poszukiwany przez jednostki Guardia Costiera. Nie wiadomo, co było przyczyną wypadku. Prawdopodobnie bsl uległ awarii technicznej.

P.1HH HammerHead powstał na bazie certyfikowanego samolotu cywilnego Piaggio P.180 Avanti II. Dzięki temu łatwiej przystosować go do lotów w kontrolowanej przestrzeni powietrznej. Jest rozwijany od 2011. Producent oferuje go nie tylko rodzimym wojskom lotniczym, które wspierają program rozwojowy, ale i odbiorcom zagranicznym.

Latem 2013 włoskie wojska lotnicze poinformowały o zamiarze zakupu 10 P.1HH HammerHead, które powinny osiągnąć zdolność operacyjną na przełomie 2016-2017. Na początku 2015 został zawarty pierwszy kontrakt na dostawę 6 bsl i 3 stacji kierowania. Pierwszy lot prototypu-demonstratora P.1HH HammerHead DEMO (XAV-SA-001) miał miejsce 14 listopada 2013, a próby prototypu AV 001 rozpoczęły się w grudniu 2014. Od pierwowzoru różnił się on zwiększoną rozpiętością skrzydeł i kompletnym wyposażeniem pokładowym.

W marcu 2016 władze Zjednoczonych Emiratów Arabskich zleciły kompanii Abu Dhabi Autonomous Systems Investments (ADASI, spółka zależna holdingu Tawazun) na zawarcie wartego 1,27 mld drachm (ok. 320 mln Euro) kontraktu na zakup 8 P.1HH HammerHead. ADASI będzie realizować na ich bazie usługi dla wojsk lotniczych ZEA. Kontrakt obejmuje zintegrowane wsparcie logistyczne i serwisowe oraz szkolenie (ZEA kupiły Hammerheady, 2016-03-09).

Piaggio Aerospace (PA) należy obecnie w 100% do Mubadala Development Company – kompanii kontrolowanej przez władze ZEA. Na jej czele stoi szejk Mohammed bin Zayed Al Nahyan. Według analityków sytuacja finansowa PA jest trudna, a przedsiębiorstwo szuka wsparcia rządu Włoch. Rozbicie jedynego pełnowartościowego prototypu HammerHeada, wartego ok. 30 mln euro (ok. 132 mln zł), może jeszcze bardziej skomplikować sytuację Piaggio Aerospace.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.