Wojska lotnicze Pakistanu zakupiły 3 samoloty wczesnego ostrzegania i kierowania Saab 2000 Erieye.
W ubiegłym tygodniu szwedzki koncern zbrojeniowy Saab poinformował o podpisaniu umowy na dostawę samolotów wczesnego ostrzegania i kierowania (AEW&C). Jej wartość to 1,35 mld SEK (ok. 580 mln zł). Dostawy będą realizowane od 2017 do 2020 (Saab prezentuje GlobalEye, 2016-02-16, Drugi Saab 340 AEW dla Tajlandii, 2012-10-19, EMB-145 AEW&C przekazany Indiom, 2012-08-17).
Zlecenie ma zostać zaksięgowane przez Saaba w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Szwedzi nie ujawnili nabywcy samolotów, zasłaniając się specyfiką sektora obronności dopuszczającą do sytuacji, w której w zależności od okoliczności dotyczących zakupu produktu i strony kupującej, informacje na jej temat nie są ujawniane.
Jednak najnowszy magazyn Air Forces Monthly rzuca na tę transakcję nowe światło. W zamieszczonym w nim wywiadzie dowódca Pāk Fizā’iyah (wojsk lotniczych Pakistanu marsz. Sohail Aman ujawnił, że wkrótce kierowany przez niego rodzaj sił zbrojnych otrzyma 3 nowe samoloty Saab 2000 AEW&C, z zabudowanym radarem Erieye. Pierwszy z nich trafi do Pakistanu w grudniu br., a pozostałe – w 2018.
Pakistańczycy zamówili wcześniej 7 Saabów 2000 AEW&C. 3 nich zostały uszkodzone podczas ataku na bazę MInhas (Kamra) podczas ataku talibów w sierpniu 2012. Dwa samoloty udało się naprawić własnymi siłami. Oprócz nich Pāk Fizā’iyah eksploatują także inne samoloty AEW&C – 4 chińskie turbośmigłowe Shaanxi ZDK-03 (Rollout ZDK-03 AEW&C, 2010-11-16).