Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Testy hiperdźwiękowe w Australii

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 16 lipca 2017

Minister obrony Australii poinformował o przeprowadzeniu na poligonie Woomera serii testów w ramach programu HIFiRE (Hypersonic International Flight Research Experimentation). 12 lipca zakończyło go wystrzelenie rakiety z obiektem testowym HIFiRE 4, który może rozwinąć prędkość do Ma8. Po osiągnięciu docelowej prędkości oddziela się on od rakiety i kontynuuje sterowany lot, wchodząc w górne warstwy atmosfery. Według BAE Systems Australia, test z 12 lipca, który zakończył się powodzeniem, był najbardziej kompleksowy z przeprowadzonych dotąd w ramach programu HIFiRE. Nie podano jednak informacji o prędkości, jaką rozwinął obiekt.

Beznapędowy obiekt HIFiRE 4 użyty w teście HyShot V. Podobnego obiektu użyto także w teście z 12 lipca / Zdjęcie: University of Queensland

Program HIFiRE realizowany jest przez US Air Force (Air Force Research Laboratory, AFRL), Boeinga, Defence Science and Technology Group (DST Group) Departamentu Obrony Australii, BAE Systems Australia i University of Queensland – twórcę koncepcji napędu. USA i Australia przeznaczyły na niego 54 mln USD. Testy w locie prowadzone są przede wszystkim na poligonie Woomera w południowej Australii i – alternatywnie – na poligonie Andoya w Norwegii.

Schemat obiektu HIFiRE 7 użytego w nieudanym teście HyShot VI / Ilustracja: University of Queensland

Do tej pory było wiadomo o dwóch testach w locie przeprowadzonych w ramach programu HIFiRE. W HyShot V użyto obiektu bezsilnikowego HIFiRE 4, a w HyShot VI (30 marca 2015) obiektu HIFiRE 7 z wyłączonym silnikiem strumieniowym (test okazał się nieudany – łączność telemetryczną z obiektem utracono na wysokości 65 km). HyShot VII jest dopiero planowany – lot obiektu HIFiRE 8 ma odbyć się z aktywnym napędem.

W teście HyShot VII ma być użyty obiekt napędzany silnikiem strumieniowym – HIFiRE 8, który może wyglądać jak przyszły pocisk hiperdźwiękowy / Ilustracja: University of Queensland

Programy budowy sterowanych obiektów hiperdźwiękowych realizują także FR (samodzielnie i we współpracy z Indiami) i ChRL. Ministerstwo obrony Rosji ogłosiło w kwietniu br., że seryjny pocisk hiperdźwiękowy wejdzie do uzbrojenia najpóźniej w 2025. Rosyjski testowy pocisk Cirkon osiągnął w jednym z udanych testów prędkość Ma8.

Wszystkie rywalizujące państwa zgodnie uznają, że nie mają środków obrony przed pociskami hiperdźwiękowymi. Analitycy uważają, że takie systemy obronne powstaną być może w oparciu o broń energetyczną.

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2017 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.