Powstała w styczniu 2016 chińska spółka Tengden w połowie września br., podczas China-ASEAN Exposition (CAEXPO) w Guizhou, zaprezentowała cztery bezzałogowce – dwa stałopłaty i dwa śmigłowce. Pierwsze z nich to TB001 (klasy Haute Altitude-Longue Endurance, HALE) i TA001 (klasy MALE). Śmigłowce mają zaś oznaczenia HA001 i HB001.
Dopiero teraz przedstawiciele Tengden ujawnili, że największy z tych statków powietrznych – TB001 Scorpion (oryginalna nazwa oznacza skorpiona z podwójnym ogonem – pseudonim bohatera jednej z klasycznych powieści chińskich) został oblatany dwa tygodnie po prezentacji na wystawie – 26 września 2017. Oficjalnie nie podano miejsca oblotu, ale wiadomo, ze chodzi o wojskowe lotnisko Taipingsi w Chengdu. Pierwszy lot trwał około pół godziny.
TB001 to dwusilnikowy bsl zbudowany w układzie dwubelkowym. Ma rozpiętość ok. 20 m, jego długość wynosi 10 m, a wysokość 3,3 m. Maksymalna masa startowa TB001 wynosi 2800 kg, a ładunek użyteczny sięga tony. Pułap samolotu wynosi 8 km, a długotrwałość lotu to 35 h.
Bezzałogowiec został zaprojektowany głównie z myślą o misjach cywilnych (zdjęcia fotogrametryczne, badania atmosfery, inspekcja rurociągów, a nawet fotografia sportowa). Możliwe są jednak także zastosowania militarne. Na CAEXPO pokazano TB001 z dwiema belkami podskrzydłowymi – na każdej z nich znajdowały się po dwa pociski klasy powietrze-powierzchnia. Na filmie promocyjnym można było też zobaczyć bsl z czterema pociskami pod każdym ze skrzydeł.
Mało znana chińska spółka Tengden powstała w 2016 z kapitałem założycielskim równym zaledwie ok. milion juanów (ponad pół mln PLN). Na jej czele stanęli jednak znani naukowcy – 34-letni dr Guo Liang i prof. Qin Kai Yu z Uniwersytetu nauk elektronicznych i technologii w Chengdu – najbardziej znanej w ChRL uczelni tego typu. Ten drugi jest dyrektorem Instytutu Lotnictwa i Astronautyki, a pierwszy dyrektorem generalnym AOSSCI – przedsiębiorstwa projektującego bezzałogowce. To tam prawdopodobnie zaprojektowano nowe konstrukcje. Programy sfinansowała zaś Grupa Inwestycyjna Kolejnictwa Guangxi. Osiągnięcia Tengden to zatem dobry przykład chińskiej filozofii łączenia rozwoju i produkcji z różnych dziedzin gospodarki.