Nowy członek zarządu europejskiej korporacji Rheinmetall Defence - Shaun Liebenberg (był menedżerem Denela), odpowiadający za operacje zagraniczne, zapowiedział bardziej pragmatyczną politykę współpracy z ewentualnymi partnerami. Dotyczy to także Polski. ZM Bumar Łabędy od dawna oczekuje na satysfakcjonujące propozycję współpracy przy remontach i ewentualnej modernizacji Leopardów 2A4 polskich Wojsk Lądowych.
Liebenberg powiedział, że odbył już wstępne spotkanie z kierownictwem Grupy Bumar i prezesem Bumaru Łabędy - Wojciechem Patołą, a na szczegółowe rozmowy do Warszawy wybiera się w marcu 2009. Wszystko wskazuje na to, że ich przedmiotem, prócz kwestii remontów polskich Leopardów, będą także dwa najnowsze projekty Rheinmetalla, w których polski przemysł obronny może mieć swój udział.
Według Juergena Michela - wiceszefa oddziału programów lotniczych Rheinmetalla w Bremie - korporacja chce zainteresować Polskę, w tym Grupę Bumar, programem średniego bsl, którego podstawową platformę tworzyć ma izraelski Heron TP spółki IAI Malat. Ma on zostać poważnie zgermanizowany przez Rheinmetalla i dostosowany do wymagań niemieckiego urzędu uzbrojenia - BWV. Ta odmiana Herona zostanie wyposażona w niemiecką awionikę oraz pokładowe systemy rozpoznania i przekazywania danych w czasie rzeczywistym. Niemcy zainstalują m.in. swoje kamery obserwacji dziennej, obserwacji w podczerwieni, zminiaturyzowany radar z syntetyczną obróbką obrazu i własny protokół dystrybucji danych. Wymagany zasięg operacyjny - ponad 500 km i objęcie lustracją z powietrza obszaru większego od pola 100 km x 100 km. Wymagany czas operacyjny bsl - ponad 36 godzin.
Według Michela, w programie nie ma zamkniętych i niedostępnych dla użytkownika black boxów, ani ograniczeń oprogramowania. Niemcy będą mogli wprowadzić jego własne modyfikacje. To dla sił zbrojnych RFN, po latach bolesnych doświadczeń z przejętymi zagranicznymi (głównie amerykańskimi) rozwiązaniami technicznymi (m. in. z pociskami Hawk i Sidewinder), najważniejszy warunek pełnego panowania nad zakupionymi systemami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa.
RFN zamierza się wyposażyć w 5 średnich bezpilotowców i dwie naziemne stacje kontroli ich lotu. Na ten program Niemcy zamierzają wydać 160 mln euro. Pierwszy bsl ma zostać dostarczony w 2010, pozostałe wraz ze stacjami kierowania, do końca 2012. Operatorem całości będzie Luftwaffe. Bsl zostaną zlokalizowane w bazie 51. dywizjonu rozpoznawczego w Jagel, na północny zachód od Kilonii w Szlezwiku-Holsztynie.
Rywalem Rheinmetalla w programie jest inna prywatna niemiecka korporacja zbrojeniowa - Diehl, która we współpracy z amerykańską General Atomics oferuje Predatora B.
Johannes Hoeggemeier - jeden z szefów bremeńskiego oddziału Rheinmetalla, zajmującego się rozwojem rakietowych systemów przeciwlotniczych ujawnił, że wkrótce należy oczekiwać próbnych odpaleń pocisków Mistral europejskiej korporacji MBDA z prototypowej lekkiej wieży skonstruowanej z myślą o klientach zagranicznych, dysponujących wozami opancerzonymi o masie co najmniej 8 ton. Bremeńska Rheinmetall Defence Electronics włącza się w ten sposób do walki o chłonny rynek mobilnych rakietowych zestawów przeciwlotniczych małego zasięgu, budowanych z użyciem integrowanych w system przenośnych pocisków naramiennych. Model wieży, wyposażonej w półcalowy wukaem oraz zestaw czterech (po dwa na każdym boku) przeciwlotniczych pocisków Mistral MBDA oraz optoelektroniczny pasywny układ lokalizacji i śledzenia celów (FIRST), został zaprezentowany w Paryżu, podczas Eurosatory 2006. W czerwcu 2008, na kolejnej paryskiej wystawie, pokazano działający demonstrator technologii. W 2009 ciągle doskonalona wieża z Mistralami ma zostać zaprezentowana potencjalnemu klientowi podczas IDEX w Abu Zabi. Ten sam hipotetyczny nabywca uczestniczyć będzie w pierwszych próbach poligonowych w RFN. Oficjalna premiera ogniowa systemu przewidziana jest na okres 27-28 października 2009.
Hoeggemeier podał, że prócz pocisków Mistral MBDA (zastosowano standardowe wyrzutnie zdjęte wraz z okablowaniem i systemem chłodzenia głowic ze śmigłowca bojowego Tiger), jego spółka chce zaproponować tę samą wieżę uzbrojoną w innego typu pociski przeciwlotnicze małego zasięgu. Na przykład - w polskie Gromy. Ten pomysł będzie prawdopodobnie przedmiotem rozmów Rheinmetall - Grupa Bumar w najbliższym czasie. Poważnym problemem jest to, że rozwiązanie niemieckie może być poważnym konkurentem polskiego systemu Poprad, oferowanego na podobnych rynkach. Hoeggemeier podkreślał jednak, że MBDA nie ma umowy na wyłączność z Rheinmetallem i wszelkie pociski, które mogą rozszerzyć grono zainteresowanych, są mile widziane w projekcie.
Wieża rakietowego systemu przeciwlotniczego małego zasięgu Rheinmetalla ma bardzo małą masę - bez pocisków 700-750 kg. Załogę uzbrojonego w nią lekkiego pojazdu opancerzonego 4 x 4 stanowić mają tylko trzy osoby - dowódca, kierowca i operator systemu rakietowego (istnieje także wariant dwuosobowy). Całość nie wymaga dodatkowych urządzeń wspomagających wewnątrz wozu, a jedynie pierścienia obrotowego na pancernej płycie dachu. System składa się do transportu lotniczego, wystając nad górny pancerz tylko na wysokość 700 mm. Na targach Euronaval 2008 w Paryżu pokazano makietę morskiej wersji systemu, przewidywaną dla lekkich jednostek, bo masa całości bez pocisków sięga zaledwie 200 kg.
Niemieckie wojska lądowe na razie nie przejawiają zainteresowania tym przedsięwzięciem Rheinmetalla, bowiem nie przewidują wykorzystania pocisków Mistral, lecz nowe, konstruowane dopiero w spółce LFK przeciwlotnicze pociski małego zasięgu. Wówczas Bundeswehra może stać się poważnym nabywcą systemu, zbudowanego także z myślą o zwalczaniu bsl
Hoeggemeier ujawnił, że na zlecenie bliżej nie zdefiniowanego klienta przygotowywany jest uniwersalny wariant wieży, w którym dowolnie wymieniać można pociski przeciwlotnicze na przeciwpancerne. W tym przypadku zażądano, aby można było w okresie 12 godzin wymienić Mistrale na przeciwpancerne Milany Extended Range. Nie jest jednak możliwe wykorzystanie systemu wyekwipowanego jednocześnie w pociski przeciwpancerne i przeciwlotnicze.
Rysunki: Rheimetall