Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Nowa wieża w Balicach

Lotnictwo cywilne, 13 lutego 2018

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zakończyła proces uruchamiania operacyjnego nowej wieży kontroli w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice.

W przeprowadzonej 12 lutego 2018 uroczystej prezentacji nowej wieży wzięli udział m.in.: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Niedziela i prezes Zarządu MPL im. Jana Pawła II Kraków-Balice, Radosław Włoszek / Zdjęcia: Marian Nałęcz

Nowa wieża jest obecnie najnowocześniejszym i najwyższym tego typu obiektem działającym w Polsce. Jej wysokość wynosi 45,21 m, a sala operacyjna położona jest na wysokości 38,68 m nad poziomem gruntu. Pod względem powierzchni większe jest jedynie centrum kontroli w Warszawie. Budowa wieży zaczęła się we wrześniu 2015 i trwała 17 miesięcy. Wykonawcą inwestycji o wartości 50 mln zł było austriacko-polskie konsorcjum PORR S.A.

Wieża na krakowskim lotnisku to kolejna inwestycja PAŻP, która bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo ruchu lotniczego. To najnowocześniejszy obiekt tego typu w Polsce, gwarantujący dobre warunki pracy dla kontrolerów ruchu lotniczego oraz maksymalny poziom bezpieczeństwa działania systemów niezbędnych do kontroli ruchu lotniczego – powiedział prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Niedziela.

W nowej wieży kontroli lotniska prowadzona jest służba kontroli zbliżania (APP), kontroli lotniska (TWR) i służba informacji powietrznej (FIS).  Nowa wieża jest zlokalizowana w południowo-wschodniej części lotniska u zbiegu dróg kołowania Bravo i Golf, dzięki czemu zapewniony jest z niej widok na praktycznie całą strefę operacyjną lotniska i obydwa kierunki podejścia do lądowania, co stanowi zupełnie nową jakość w porównaniu z dotychczas używaną niższą wieżą, zlokalizowaną na terenie wojskowym, z której widoczność była ograniczona do pasa startowego i jedynie części dróg kołowania. Jej budowa nie tylko poprawiła komfort pracy służb kontroli ruchu lotniczego, ale podwyższyła też poziom bezpieczeństwa na krakowskim lotnisku.

Równolegle z budową nowej wieży, od lutego ub. r. trwały też przygotowania do jej operacyjnego uruchomienia i transferu wszystkich służb ruchu lotniczego do nowego obiektu. Po opracowaniu planu działania i uzyskaniu wszystkich koniecznych zezwoleń, przeprowadzono szkolenie personelu w eksploatacji nowego wyposażenia, a potem jego testy. Jako pierwsza do nowej wieży przeniesiona została kontrola zbliżania, potem służba informacji lotniczej, a na końcu służba kontroli lotniska. Po przenosinach każda ze służb przez około tydzień pracowała w tzw. shadowmode, polegającym na równoległej pracy nowego obiektu z rezerwową obsadą, pozostającą do dyspozycji w starej lokalizacji.

Od 7 lutego b.r. wszystkie służby pracują już wyłącznie w nowej wieży. W obiekcie – wraz ze służbami pomocniczymi – zatrudnionych jest około 150 osób, które pracują w systemie zmianowym po 8 lub 12 h.

Kontrolerzy ruchu lotniczego pracują w nowoczesnych warunkach. Z nowej wieży doskonale widać pole manewrowe z płytą postojową samolotów, co sprawia, że kontrolerzy mają zdecydowanie lepszy wgląd w ruch samolotów. Dzięki tej inwestycji będzie jeszcze bezpieczniej na krakowskim lotnisku – powiedział Radosław Włoszek, prezes Zarządu MPL im. Jana Pawła II Kraków-Balice.

Obecnie prowadzone są analizy mające określić dalszy los poprzedniej wieży. Według jednej z koncepcji mogłaby być ona zachowana jako obiekt rezerwowy, wyposażony w podstawowe systemy pozwalające na bezpieczne funkcjonowanie lotniska.

W grudniu 2018 PAŻP planuje uruchomienie operacyjne nowej wieży lotnisku w Pyrzowicach – wtedy katowicka wieża będzie miała najwyżej położoną salę operacyjną w Polsce na wysokości blisko 41 m – natomiast w przyszłym roku w Balicach planowane jest uruchomienie systemu GBAS (Ground Based Augmentation System), który ma działać równolegle z ILS (GBAS w Balicach?, 2016-12-19).




Galeria



Powiązane wiadomości

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.