Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

20 mln USD strat w bazie Offut

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 04 marca 2018

Pentagon ocenił na 20 mln USD straty spowodowane przez tornado w bazie Offut w Nebrasce. Uszkodzone zostały m.in. dwa samoloty dowodzenia strategicznego Boeing E-4B.

Uszkodzenia budynków w bazie Offut w Nebrasce spowodowane tornadem, 16 czerwca 2017 / Zdjęcie: Dana Heard – US Air Force

Specjaliści Departamentu Obrony i US Air Force oszacowali na 20 mln USD straty, które spowodowało tornado w bazie Offut w stanie Nebraska. Do wydarzenia doszło 16 czerwca 2017, ale szacunki strat ujawniono dopiero teraz. Omaha World-Herald poinformował, że na 9,4 mln dolarów oszacowano uszkodzenia budynków i drzew, a na nieco ponad 10 mln dolarów uszkodzenia 10 samolotach wojskowych, w tym dwóch z czterech samolotów dowodzenia strategicznego Boeing E-4B.

Tornado nad bazą Offut. W jego wyniku uszkodzeniu uległy dwa samoloty E-4B i osiem rozpoznawczych RC-135 z 55th Wing / Zdjęcie: via Nebrasca.tv

Płk Dave Norton, dowódca 55. Skrzydła Lotniczego, poinformował, że uszkodzeniu uległy dachy 32 budynków bazy Offut. Tylko 12 z nich zdołano trwale wyremontować przed zimą. Wartość prac, których nie zdążono wykonać, szacowana jest na ponad 5 mln USD.

Boeing E-4B w bazie Offut / Zdjęcie: US Air Force

Boeingi E-4B Nightwatch, zbudowane na bazie dalekodystansowych 747-200, pełnią rolę latających ośrodków dowodzenia dla najwyższych urzędników państwowych i dowódców na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa narodowego, w tym wojny atomowej. Nazywane są doomsday plane, czyli samolotami na dzień Sądu Ostatecznego. W przypadku ataku atomowego, biologicznego lub poważnych zamachów terrorystycznych na USA, mają wystartować w ciągu 5 minut, by ewakuować prezydenta oraz innych ważnych polityków i dowódców. Taka procedura jest ćwiczona przez żołnierzy 1st Airborne Command and Control Squadron w bazie Offut co najmniej raz w tygodniu. Na pokładzie każdego z E-4B znajduje się dla nich 60 miejsc. Pozostałych 50 miejsc jest zarezerwowanych dla prezydenta i jego otoczenia.

W czasie tornada prędkość wiatru sięgała 50 m/s. Jego siła była tak wielka, że uderzenie wiatru otworzyło ważące 1,5 t drzwi do hangaru. Wiatr przesuwał ważące ok. 200 t samoloty E-4B, które zderzały się z innymi maszynami. Koszt naprawy uszkodzeń ich skrzydeł i usterzeń oceniono na 8,3 mln USD. Naprawa, realizowana przez specjalistów Boeinga, trwała 11 tygodni.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.