Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

FIA 2018: Bombardier idzie do wojska

Imprezy branżowe, Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, Strategia i polityka, 20 lipca 2018

Amerykański koncern L3 Technologies, na trwającej właśnie wystawie lotniczej w Farnborough, przedstawił Bombardiera Dash 8 Q400 w wersji morskiej patrolowej.

Wojskowa odmiana popularnego Dasha 8 Q400 w morskiej wersji patrolowej i zwalczania okrętów podwodnych, prezentowana na tegorocznej wystawie w Farnborough / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak 

Koncern L3 Technologies postanowił przystosować popularny samolot komunikacyjny Dash 8 Q400 do zadań woskowych. Koncepcja otrzymała oznaczenie Q400 MMA (Multi-Mission Aircraft – Samolot Wielozadaniowy). Opracowano trzy warianty tego samolotu – prezentowaną właśnie w Farnborough morska wersję patrolową, transportową i ewakuacji medycznej oraz wersję pożarniczą.

Jak podkreślają przedstawiciele L3 Technologies, Dash 8 Q400 ma wiele zalet, które są istotne także dla zastosowań wojskowych. Cechuje go duży zasięg i stosunkowo niskie koszty eksploatacji – znacznie niższe od samolotów odrzutowych. Przy tym wszystkim rozwija on także prędkości znacznie większe niż konkurenci na rynku samolotów turbośmigłowych jak ATR 42/72 czy wojskowy Airbus C295M.

Choć w wersji prezentowanej na Farnborough samolot otrzymał dwie owiewki mieszczące wyposażenie specjalne po obu stronach kadłuba i trzecią pod kadłubem – kryjąca radar Selex Leonardo Osprey 40 lub 50, samolot nie stracił nic na własnościach aerodynamicznych. Jego opór aerodynamiczny pozostał właściwie niezmieniony więc prędkości lotu pozostają niezmienione, a ponieważ powiększono ilość zabieranego przez samolot paliwa, długotrwałość lotu może wynosić nawet 10,5 h.

Pod przednią częścią kadłuba zamontowano głowicę obserwacyjną L3 Wescam MS-15. Ciekawostką jest też podkadłubowa gondola mieszcząca anteny radaru Osprey. W przedniej części zamontowano dwie skośne anteny, a w tylnej części zamontowano antenę skierowaną do tyłu. Pomiędzy nimi zaś umieszczono komorę przeznaczoną do przenoszenia uzbrojenia.

Na wystawie w Farnborough samolot prezentowano z makietą torpedy MU-90, jednak przedstawiciele amerykańskiego koncernu podkreślają, że samolot może być w przyszłości uzbrojony w pociski Harpoon lub Exocet w liczbie do sześciu sztuk. Uzbrojenie może być przenoszone zarówno we wspomnianej komorze pod kadłubem jak również na bocznych pylonach na kadłubie. Nie przewiduje się możliwości podwieszania uzbrojenia pod skrzydłami.

We wnętrzu kadłuba można zamontować do sześciu stanowisk operatorów systemów rozpoznawczych i/lub uzbrojenia. Tylne drzwi ładunkowe można otwierać podczas lotu co pozwala np. na zrzut tratw ratunkowych podczas misji poszukiwawczo ratowniczych.

Jak podkreślają przedstawiciele L3 Technologies, Q400 MMA ma być oferowany polskiej Marynarce Wojennej w programie Płomykówka.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.