Podczas zakończonych już targów Euronaval 2018 szwedzki Saab i holenderski Damen przedstawili wizję współpracy przy ewentualnej budowie nowych okrętów podwodnych dla marynarki wojennej Holandii.
Saab i Damen opierają swoją współpracę na wspólnym oferowaniu Koninklijke Marine (marynarce wojennej Holandii) nowoczesnych okrętów podwodnych bazujących m.in. na projekcie budowanych dla Svenska Marinen (marynarki wojennej Szwecji) jednostek A26 (Euronaval 2018: Szwedzko-polska współpraca, 2018-10-24). Podczas projektowania nowych OP szwedzko-holenderski zespół ma również korzystać z doświadczeń z eksploatacji australijskich okrętów typu Collins (Nowy system dowodzenia dla Collinsów, 2018-03-09) a także programu modernizacji i wydłużenia trwałości użytkowej jednostek typu Gotland (Próby zmodernizowanego Gotlanda , 2018-10-23).
Partnerzy porozumieli się, że w przypadku wygranej w przetargu poszczególne sekcje nowych holenderskich OP będą produkowane w Szwecji, a następnie transportowane do holenderskiego Vlissingen, gdzie odbędzie się montaż końcowy. W ewentualne przedsięwzięcie ma zostać zaangażowana spora grupa lokalnych przedsiębiorstw, co powinno przynieść wymierne korzyści ekonomiczne w kraju nabywcy.
Nowe holenderskie OP zastąpią w linii obecnie eksploatowane jednostki typu Walrus (Holandia dołączy do programu 212CD?, 2018-04-06), które przyjmowano do służby na początku l. 1990. O kontrakt rządu Holandii zabiega też m.in. niemiqeckie thyssenkrupp Marine Systems, które oferuje Holendrom kupno jednostek typ 212CD (Common Design), które zostały już wybrane przez marynarki wojenne Niemiec i Norwegii, a obecnie oferowane są również Polsce (Centrum obsługowe OP typ 212A, 2018-09-12).