Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Niemcy kupują 38 Eurofighterów

Przemysł lotniczy, Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 07 listopada 2020

5 listopada 2020 niemiecki parlament zatwierdził nabycie 38 nowych myśliwców Eurofighter (Niemcy i Hiszpania nie używają nazwy Typhoon) Tranche 4. Kontrakt ma być wart 5,4 Euro. Nowe samoloty mają zastąpić 38 najstarszych myśliwców Tranche 1, pierwszych dostarczonych Luftwaffe. Podpisanie umowy z Airbusem spodziewane jest do końca listopada. Dostawy mają rozpocząć się w 2025. Używane myśliwce mają wówczas zostać zaoferowane potencjalnym klientom zagranicznym.

Należący do Luftwaffe Eurofighter specjalnie pomalowany dla promowania Projektu Quadriga / Zdjęcie: MO Niemiec

Niemcy otrzymały w zeszłym roku ostatniego Eurofightera Tranche 3. Wcześniej rząd federalny uruchomił Projekt Quadriga, w ramach którego starsze myśliwce mają uzyskać konfigurację podobną jak reszta floty Eurofighterów. Okazało się wówczas, że modernizacja myśliwców Tranche 1, by uzyskać choćby podstawowe możliwości atakowania celów naziemnych, byłaby zbyt kosztowna. Stąd decyzja o zakupie nowych samolotów.

Umowa na Eurofightery Tranche 4 ma dotyczyć 31 samolotów jedno- i 7 dwumiejscowych. Nowa konfiguracja obejmie najnowsze udoskonalenia fazy 3 (P3E) oraz radar E-SCAN AESA, znany również jako European Common Radar System (ECRS). Niemieckie samoloty będą wyposażone w wariant ECRS Mk 1, ulepszoną wersję Mk 0, która jest produkowana dla Typhoonów kupionych przez Kuwejt i Katar. Ten sam radar zostanie również zamontowany w pozostałych 110 samolotach Eurofighter znajdujących się w wyposażeniu Luftwaffe – 79 Tranche 2 i 31 Tranche 3.

Inną funkcją, która zostanie zaimplementowana w konfiguracji Tranche 4, jest integracja bomb kierowanych GBU-54 Laser JDAM. Federalne Biuro Bundeswehry ds. Sprzętu, Technologii Informatycznych i Wsparcia Eksploatacji (BAAINBw) złożyło we wrześniu zamówienie na 2290 zestawów naprowadzania i 910 bomb, które mają być dostarczane od przyszłego roku. Do tej pory jedyną bombą kierowaną, którą mogły przenosić niemieckie Eurofightery, była GBU-48 Enhanced Paveway II, znana również jako EGBU-16.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.