Dzisiaj, 25 stycznia 2021, media brytyjskie doniosły o podjęciu przez Ministerstwo Obrony decyzji o sfinansowaniu programu rozwoju nowatorskiego samolotu bojowego (ang. lightweight affordable novel combat aircraft, LANCA), określanego też jako projekt Mosquito.
Ma to być bojowy bezzałogowy statek latający, współdziałający z wielozadaniowymi samolotami bojowymi Royal Air Force (królewskich wojsk lotniczych W. Brytanii) – Typhoon, Lightning i Tempest . Wartość przedsięwziecia wynosi 30 mln GBP (150 mln złotych, Memorandum w sprawie Tempesta , 2021-01-05, LANCA dla Tempesta, 2019-07-22).
W lipcu 2019 w trakcie pokazów lotniczych Royal International Air Tattoo na wspólnym stoisku MoD Rapid Capabilities Office i Defense Science and Technology Laboratory (DSTL) pokazano wizualizacje oraz makiety bezzałogowców. Następnie DSTL ogłosiło konkurs Autonomous Systems and Innovation Autonomy Challenge i do drugiego etapu zakwalifikowano projekty Blue Bear Systems Research, Boeing Defence UK (współpracującego z Marshall Aerospace and Defence i Uniwersytetem w Cranfield) i konsorcjum Callen-Lenz (złożonego z Team Blackdawn, Bombardier Belfast i Northrop Grumman UK).
Spośród ww. projektów do dalszej realizacji wybrano propozycję Spirit AeroSystems, które w międzyczasie wykupiło część aktywów Bombardiera, w tym jego zakłady w Belfaście w Irlandii Północnej. Z cytowanych przez media wypowiedzi polityków brytyjskich wybrzmiewa chęć zachowania od 100 do 200 miejsc pracy właśnie w Irlandii Północnej, co mogło mieć decydujący wpływ na wybór oferty Spirit AeroSystems.
Podobne projekty realizuje Boeing w Australii (Próba silnika bsl Loyal Wingman, 2020-09-16) oraz kilka podmiotów w USA (Rusza program Skyborg, 2020-07-24).