Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

CityAirbus nowej generacji

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 22 września 2021

Wczoraj, 21 września 2021, w Tuluzie, podczas pierwszej konferencji #AirbusSummit poświęconej pionierskim działaniom na rzecz zrównoważonego lotnictwa, przedstawiciele Airbusa ogłosili plany związane z nowym wiropłatem CityAirbus. Zbiegają się one z tworzeniem się rynku miejskiej mobilności powietrznej.

Obecnie CityAirbus NextGen jest w fazie szczegółowego projektowania, a do pierwszego lotu prototyp wzbije się w 2023 / Zdjęcia: Airbus

Przedstawiciele koncernu zapowiedzieli nową generację CityAirbusa, jako w pełni elektrycznego statku powietrznego, wyposażonego w stałe skrzydła, usterzenie w kształcie litery V i 8 śmigieł napędzanych przez silniki elektryczne. Wiropłat będzie przeznaczony do zeroemisyjnego przewozu do 4 pasażerów i wielu zastosowań.

Dążymy do współtworzenia nowego rynku, który w sposób zrównoważony zintegruje systemy miejskiej mobilności lotniczej z infrastrukturą miast, zarazem rozwiązując kwestie środowiskowe i społeczne. W Airbusie jesteśmy przekonani, że prawdziwe wyzwania dotyczą tyleż integracji miejskiej, akceptacji społecznej i zautomatyzowanego zarządzania ruchem lotniczym, co i technologii pojazdów oraz modeli biznesowych. Badamy wszystkie możliwości, aby zapewnić bezpieczną, zrównoważoną i w pełni zintegrowaną usługę dla społeczeństwa – powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters.

CityAirbus jest opracowywany do latania na dystansie do 80 km z prędkością przelotową 120 km/h, dzięki czemu doskonale nadaje się do różnych zadań w dużych miastach, gdzie szczególnie ważny jest poziom emitowanego hałasu. Napęd CityAirbusa generuje poniżej 65 dB(A) podczas przelotu i poniżej 70 dB(A) podczas lądowania.

Wiropłat został zoptymalizowany pod względem osiągów w zawisie i podczas przelotu, bez konieczności posiadania ruchomych powierzchni sterowych ani części zmieniających położenie podczas przejścia ze wznoszenia do lotu poziomego. CityAirbus NextGen spełnia standardy EASA SC-VTOL Enhanced Category.

Airbus korzysta z wiedzy zgromadzonej podczas lat badań, innowacji, budowy dwóch elektrycznych demonstratorów technologii pionowego startu i lądowania oraz rozwoju technologii związanych z hałasem.

Demonstratory Vahana i CityAirbus wspólnie uczestniczyły w 242 próbach w locie i na ziemi, pokonując łącznie około 1000 km w powietrzu. Ponadto inżynierowie Airbusa stosują szeroko zakrojone testy w locie modeli zbudowanych w odpowiedniej skali, prowadzą badania w tunelu aerodynamicznym i wykorzystują moc obliczeniową i modelowanie komputerowe.

Dużo nauczyliśmy się podczas serii prób naszych dwóch demonstratorów, CityAirbus i Wahana. CityAirbus NextGen łączy w sobie to, co najlepsze z obu projektów, z nową architekturą, która zapewnia właściwą równowagę między etapami zawisu i lotu postępowego. Plany zakładają certyfikację około 2025 – dodał Bruno Even (Polski wkład w wiropłaty nowej generacji, 2021-02-12, Prezentacja CityAirbus, 2019-03-12).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.