Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

MaxxPro Dash szansą dla Łabęd?

Przemysł zbrojeniowy, 13 października 2009

Zgodnie z naszą wczorajszą zapowiedzią, dziś na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej odbyła się prezentacja samochodu Navistar MaxxPro DASH połączona z podpisaniem porozumienia strategicznego pomiędzy Grupą Bumar, ZM Bumar-Łabędy i amerykańską Navistar Defense z Chicago.

MaxxPro Dash podczas pierwszej prezentacji polowej w Polsce. Porozumienie Navistara z Bumarem zakłada, że Polska miałaby być przyczółkiem produkcyjno-handlowo-serwisowym Navistara w Europie. Bumar zakłada, że porozumienie może stanowić element budowania przyszłości znajdujących się w dramatycznej sytuacji i obecnie restrukturyzowanych zakładów pancernych Bumar-Łabędy

Swoje podpisy złożyli prezes Grupy Bumar Edward E. Nowak, reprezentujący ZM Bumar-Łabędy dyrektor ds. handlowych Sławomir Jagosz, wiceprezes Grupy Bumar Zygmunt Szlaga i prezes Navistar Defense Archie Massicote.

Naivstar Defense dostarcza siłom zbrojnym pojazdy MRAP rodziny MaxxPro oraz samochody ciężarowe 5000-MV (logistyczna spółka KBR otrzymała w ciągu 4 miesięcy 463 takie ciężarówki w odmianie Heavy Equipment Transport Truck) oraz 7000-MV, zakupione także przez rząd USA dla sił zbrojnych Iraku i Afganistanu. Komercyjne samochody ciężarowe Navistara są produkowane w Indiach przez Mahindra Navistar, joint venture zawiązane z indyjskim gigantem motoryzacyjnym Mahindra & Mahindra (który zaczynał od licencyjnej produkcji amerykańskich Jeepów w 1945).

- Poprzez połączenie sił z Bumarem, będziemy mogli szybko reagować na wszelkie pilne potrzeby polskiego wojska dotyczące pojazdów. Bumar jest przedsiębiorstwem o ogromnych możliwościach i z radością nastawiamy się na współpracę z nim w celu wykorzystania szans, jakie pojawią się w przyszłości - powiedział Archie Massicotte, prezes Navistar Defense. Z kolei prezes Nowak podkreślił, iż polskie Siły Zbrojne potrzebują unifikacji podwozi ciężarowych i porozumienie z Navistarem może otwierać drogę ku rozwiązaniu tej kwestii zgodnie z oczekiwaniami użytkownika. Podkreślił także, że współpraca może być skierowana także na rynki trzecie, szczególnie te, na których Bumar był dotychczas tradycyjnie aktywny. Na sali obecni byli przedstawiciele attachatu Ambasady Republiki Iraku.

MaxxPro Dash był oferowany m.in. w Rumunii, jednak proces wyboru pojazdów klasy MRAP w tym kraju uległ zamrożeniu ze względu na kryzys finansów publicznych

Navistar potwierdził, iż dotychczas wyprodukował 2475 wozów MaxxPro (modernizowanych od kwietnia 2008 do wariantu MaxxPro Plus o masie całkowitej dopuszczalnej 24 t), 500 wozów w odmianie MaxxPro MEAP, 1742 pojazdy MaxxPro Plus z opancerzeniem dodatkowym (Frag Kit 6) chroniącym przed atakiem ładunkami formowanymi wybuchowo (EFP; dostawy od maja 2008), 505 MaxxPro w odmianie sanitarnej (dostawy od lipca 2008; obecnie opracowywany jest ambulans na bazie MaxxPro Dash) oraz 1220 samochody MaxxPro Dash, odchudzone i zmniejszone na potrzeby misji w Afganistanie. Taki pojazd był pokazywany na placu testowym WITPiS w Sulejówku. Łącznie w ciągu 13 miesięcy dostarczonych było 5000 MaxxPro w różnych odmianach - obecnie produkcja miesięczna jest ustalona na poziomie ok. 200 pojazdów, co oznacza, iż Navistar Defense ma ogromne rezerwy produkcyjne (300 pojazdów miesięcznie), pozwalające na elastyczne reagowanie na zamówienia zagraniczne.

Przypomnieć należy, iż pojazd powstał w oparciu o podwozia produkowane przez Navistara także na rynek cywilny (słynne żółte autobusy szkolne pochodzą z zakładów International Trucks - wcześniej znanych jako International Harvester - należących do Navistara). Ochronę balistyczną dla MaxxPro zapewnia izraelski potentat w tym obszarze, spółka Plasan Sasa, silnie obecna na rynku amerykańskim. Ochronę przeciwminową osiągnięto w sprawdzony sposób, tworząc kadłub (nie spawany, a klejony i skręcany!) z dnem w kształcie litery V. W odróżnieniu od konstrukcji południowoafrykańskich, w MaxxPro kadłub osadzono na ramie zapożyczonej z samochodów ciężarowych International.

Amerykanie nie ujawniają w żaden sposób poziomów ochrony osiągniętych w MaxxPro. Z całą pewnością w zakresie przeciwminowym jest to więcej niż poziom 4 STANAG 4569, co wynika w prosty sposób z wymagań na MRAP. Ochrona balistyczna jest zapewne nie niższa niż poziom 2 STANAG 4569.

Swoje podpisy pod porozumieniem złożyli prezes Grupy Bumar Edward E. Nowak, reprezentujący ZM Bumar-Łabędy dyrektor ds. handlowych Sławomir Jagosz, wiceprezes Grupy Bumar Zygmunt Szlaga i prezes Navistar Defense Archie Massicote

Przedstawiciele Navistar Defense ujawnili, iż w tym miesiącu do Afganistanu mają być przerzucone pierwsze z 262 zakupionych przez British Army samochodów MXT-MVA (odmiany: patrolowa, sanitarna i wóz dowodzenia). Pojazdy te, podobne do kupowanych obecnie przez SZ USA na potrzeby misji afgańskiej wozów Oshkosh M-ATV (z którymi konkurowały w przetargu w ramach programu M-ATV) noszą w British Army oznaczenie Husky Tactical Support Vehicle (Medium) i napędzane silnikiem International V8 o mocy 300 KM mają masę maksymalną (z kabiną opancerzoną na poziomie 3 STANAG 4569) 9300 kg. Navistar rozpoczął dostawy Husky w maju 2009 i ma obecnie zdolność produkcji 200 takich wozów miesięcznie. Nie jest wykluczone, iż także MXT w różnych odmianach mógłby być oferowany we współpracy z Bumarem.

Przypomnijmy, iż dzień wcześniej umowę o współpracy przy produkcji i oferowaniu m.in. SZ RP pojazdu RG31 Mk5 zawarły BAE SYSTEMS i CPW HSW. Używane obecnie w Afganistanie przez Polski Kontyngent Wojskowy pojazdy klasy MRAP Cougar produkcji Force Protection (wypożyczone w liczbie 32 sztuk od sił zbrojnych USA) są w Polsce oferowane we współpracy ze spółką MAW Telecom.

Zdjęcia: Grzegorz Hołdanowicz


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.