Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Lira – nowy system hydroakustyczny FR

Przemysł zbrojeniowy, Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 03 października 2021

Rosja zakończyła próby państwowe nowego, konforemnego systemu hydroakustycznego dla okrętów podwodnych GAK Lira. Układ czujników systemu Lira montuje się zewnętrznie w sposób konforemny (dopasowany do jego kształtu) na kadłubie okrętu podwodnego. W jego hermetycznych elementach odbywa się wstępna obróbka uchwyconych dźwięków.

Zaprojektowany dla okrętu podwodnego projektu 677 typu Łada konforemny układ pasywnych hermetycznych hydrolokatorów ze wstępną obróbką sygnałów systemu Lira, uplasowany w dolnej dziobowej części kadłuba / Zdjęcie: via Zaszcziszczajem Rossiju

Udało się znacznie zredukować rozmiary urządzenia we wnętrzu kadłuba podstawowego – ciśnienioodpornego. Dzięki temu Lirę można było zamontować do konwencjonalnych jednostek projektu 677 typu Łada. W testowy, badawczy prototyp Liry wyposażono okręt podwodny Sankt-Pietierburg (zwodowany 28 października 2004, próbna eksploatacja od 2010, w linii dopiero od września 2021, w 161. Brygadzie OP Floty Północnej), zaś pierwszy seryjny egzemplarz zamontowano na okręcie Kronsztadt (zwodowany 20 września 2018 dla Floty Północnej). System czujników Liry otacza dolną dziobową część kadłuba tych okrętów

Pomysł budowy Liry podchodzi jeszcze z końca epoki ZSRR (PO Wołna z Moskwy), zaś jej głównym projektantem jest Instytut Naukowo-Badawczy Elektropribor. Systemy wytwarza przedsiębiorstwo Priboj z Tagangoru nad Morzem Azowskim. Prace nad Lirą wznowiono w 2005. Głównym elementem zewnętrznym – Ł-1, są zespolone z kadłubem zewnętrznym szumonamierniki, czyli układ czujników pozwalających odkryć i prowadzić wszelkie obiekty wydające dźwięki pod wodą w sposób pasywny. Lira, może także działać aktywnie – wysyłając impulsy służące na przykład do wykrywania min.

Dla porównania – typowy dla starszych atomowych okrętów podwodnych ZSRR wielki system hydroakustyczny o kształcie walca, ulokowany wewnątrz kadłuba jednostki typu Akuła / Zdjęcie: Twitter

Akademik Władimir Piesziechodow – obecny dyrektor naukowy CNII Eliektorpribor w szeroko publikowanych w rosyjskich mediach wywiadach twierdzi, że Rosji udało się w konstrukcji konforemnego układu czujników Liry wyprzedzić o 10 lat Amerykanów, którzy podobne rozwiązanie zastosowali w okrętach podwodnych typu Virginia. Wyjaśnił on, że konforemny układ czujników odbierających szumy podwodne zastąpił stare rozwiązania umieszczone wewnątrz kadłuba – o kształcie kul lub walców, co znacząco zwiększało ich gabaryty oraz masę i wymagało skomplikowanego okablowania. Dawne układy hydroakustyczne wymagały 170-150 szafek z aparaturą wewnątrz okrętu. Według informacji z 2011, aparatura Liry mieści się tylko w 9 pojemnikach.

Wedle części źródeł rosyjskich, pierwsze morskie próby z Lirą prowadzono w 2006 na Sankt-Pietierburgu. System należało jednak dopracować. Następna faza testów rozpoczęła się w 2008. W 2011 Lirę pokazano na wystawie w Petersburgu, jako wyposażenie projektowanego okrętu podwodnego projektu 6773 Amur 16650 – w formie modelu, nie informując o detalach konstrukcji.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.