Serbia planuje zakup co najmniej dwóch samolotów transportowych C295. Zamierza też zamówić większą liczbę śmigłowców H145. Taki jest bilans rozmów ministra obrony Serbii – Nebojszy Stefanovicia i dyrektora generalnego do spraw uzbrojenia hiszpańskiego resortu obrony – admirała Santiago Ramona Gonzaleza Gomeza toczonych w Belgradzie przed otwarciem salonu przemysłu zbrojeniowego Partner 2021. Hiszpania była na nim jednym z liczących się wystawców zagranicznych.
Stefanović poinformował media, że dwa nowe transportowce zostaną wyprodukowane przez Construcciones Aeronauticas (część koncernu Airbus) w zakładach w Sewilli w Andaluzji. Mają wzmocnić znacząco potencjał lotniczej części Vojska Srbije. Będą służyć nie tylko do transportu sprzętu i ludzi czy operacji desantowych, ale umożliwią także serbskim siłom zbrojnym uczestnictwo w międzynarodowych misjach na całym świecie.
Z politycznego punktu widzenia nabycie C295 ma być ważnym elementem rozwijającej się od pewnego czasu współpracy Serbii z Królestwem Hiszpanii. Stefanović powiedział mediom, że podpisane w Belgradzie MoU, i ma być początkiem znacznie szerzej zakrojonej współpracy przemysłów zbrojeniowych. Minister oświadczył, że polem współpracy ma być produkcja amunicji i paliwa rakietowego do pocisków. W tej materii nie są wykluczone wspólne przedsięwzięcia badawcze i produkcyjne.
Dialog zbrojeniowy Hiszpanii i Serbii toczy się już od dłuższego czasu. W maju 2021 Nebojsza Stefanović, podczas swojej wizyty pod Pirenejami, po rozmowach z minister obrony Hiszpanii – Margaritą Robles odwiedził linie montażowe Airbusa w Sewilli.
Serbia uzupełni także swój park śmigłowców H145M o dalsze maszyny tego typu. Pierwszy z obecnie użytkowanych 9 serbskich H145M został uroczyście dostarczony 26 czerwca 2019. Jednocześnie podpisano porozumienie o certyfikacji zakładów lotniczych Moma Stanojlović jako oficjalnego uznanego przez Airbusa serwisanta śmigłowców SA 341 i SA 342 Gazelle, używanych w Serbii i państwach ościennych. W czasach dawnej Jugosławii na podstawie licencji wyprodukowano w zakładach Soko w Mostarze w latach 1971 – 1992 ponad 160 tych śmigłowców.
W sierpniu 2021 Serbia zakomunikowała, że swój park śmigłowcowy uzupełni nie tylko lekkimi europejskimi H145M, ale zasili także dwoma rosyjskimi przeciwpożarowymi K-32 i bliżej nie sprecyzowaną liczbą transportowych Mi-17.
Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego