Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

MB-339CM zostały dostarczone

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 07 grudnia 2009

W ubiegłym tygodniu Alenia Aermacchi zakończyła oficjalnie proces dostawy 8 samolotów szkolenia zaawansowanego MB-339CM dla Malezji. Poświęcona temu uroczystość odbyła się czasie targów LIMA 2009.

Wylot pierwszej pary MB-339CM z Venegono. W malezyjskich wojskach lotniczych będą one służyły do szkolenia przyszłych pilotów samolotów Su-30MKM. TUDM dysponuje również 10 egz. BAE Hawk Mk. 108 / Zdjęcie: Alenia Aermacchi

Malezja zawarła z Włochami kontrakt na dostawę 8 MB-339CM, wraz z pakietem części zamiennych, wyposażenia naziemnego i zapewnieniem obsługi posprzedażnej przez dwa lata, w grudniu 2006. Wartość porozumienia wynosi 88 mln euro. Obecnie na stanie Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM, Królewskich Wojsk Lotniczych Malezji) znajduje się 8 z 13 zakupionych w 1982 Aermacchi MB-339AM, wchodzących w skład 15. eskadry, stacjonującej w bazie Butterworth. Mają analogową awionikę i silnik Rolls-Royce Viper Mk. 632 o ciągu 17,8 kN.

Ich następcy, z mocniejszym układem napędowym, zostali wykonani w podobnej konfiguracji, co 8 zmodernizowanych MB-339 dla włoskich wojsk lotniczych (zobacz: Pierwszy MB-339CD Batch 2 dla lotnictwa włoskiego). Maszyny zostały wyposażone w wskaźnik przezierny (HUD), trzy wskaźniki wielofunkcyjne, zabudowane w kabinach ucznia i instruktora, oraz mapy cyfrowe, przystosowane do wykonywania lotów w okularowych wzmacniaczach obrazu (NVG), nowe radiostacje i układ identyfikacji swój-obcy (IFF), rejestrator danych w przypadku katastrofy i awaryjny nadajnik lokacyjny (ELT). Samolot wyposażony jest też w sondę, umożliwiającą pobieranie paliwa podczas lotu i nowy zasobnik rejestrujący przebieg walki powietrznej (AACMI). Nowoczesna awionika pozwala na prowadzenie podczas szkolenia symulacji użycia rzeczywistych elementów wyposażenia samolotów bojowych, takich jak radiolokator, środki walki elektronicznej oraz urządzenia ostrzegające o opromieniowaniu wiązką radiową czy zbliżających się kpr.

Samoloty dostarczano lotem, po dwie maszyny, od marca bieżącego roku. Ostatnia para wystartowała z Venegono 28 listopada. Po 4 dniach i przebyciu 12 tys. km, wylądowały w bazie Kuantan, kończąc proces bezpośrednich dostaw.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.