Francuski producent pojazdów eVTOL Ascendance Flight Technologies (AFT) – start-up z Tuluzy – ogłosił, że podpisał już listy intencyjne dotyczące zamówień na 245 czteromiejscowych samolotów Atea. Zobowiązania pochodzą od 6 operatorów śmigłowców i prywatnych dostawców usług lotniczych z Europy, Stanów Zjednoczonych Ameryki i Azji. Są to platformy mobilności lotniczej Evfly i Yugo w Singapurze, HeliFirst i Jet Systems Helicoptères Services z Francji, Flyshare z Kalifornii oraz Philjets Group na Filipinach.
Partnerzy AFT będą mieli wpływ na dalszy rozwój Atea i związaną z nim infrastrukturą. W tym celu przedsiębiorstwo utworzyło Care Group – tworząc dla nich specjalny kanał komunikacyjny. Celem jest powstanie konstrukcji najbardziej opłacalnej komercyjnie.
Wynikiem konsultacji są już pierwsze decyzje dotyczące konstrukcji samolotu Atea. AFT zdecydował się na napęd hybrydowo-elektryczny zamiast czysto elektrycznego. Dzięki temu samolot uzyska zasięg i osiągi, których potrzebują klienci. Atea będzie w stanie przelecieć do 400 km z prędkością do 200 km/h.
Napęd Atea zawiera 8 kanałowych wirników zainstalowanych w parze płatów. Służą one do pionowego startu i lądowania. Dwa śmigła napędzają samolot w locie poziomym. Samolot będzie tańszy w eksploatacji dzięki brakowi skrzyni przekładniowej i wirników. Cena Atea ma być zaś zbliżona do ceny śmigłowców o podobnej wielkości.
Ascendance powstała w 2021. Założyli ją byli inżynierowie Airbusa, zaangażowani wcześniej w program samolotów elektrycznych E-Fan. AFT przeprowadziła już próby w locie z modelami podskalowymi i szeroko zakrojone testy w tunelu aerodynamicznym. Obecnie pracuje nad pełnowymiarowym prototypem, który ma być gotowy do kolejnej fazy testów w locie w 2023. Przedsiębiorstwo dąży do uzyskania certyfikatu typu EASA w 2025. Wkrótce potem miałyby rozpocząć się dostawy Atea.