Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wznowienie testów Jungfrau

Nowe technologie, Bezzałogowce, Przemysł lotniczy, 03 września 2022

Szwajcarski start-up Destinus wznowił testy demonstratora technologii Jungfrau – napędzanego wodorem hipersonicznego samolotu do szybkich dostaw ładunków. Loty demonstratora ze zmodyfikowanym oprogramowaniem trwają od lipca. W żadnym z nich Jungfrau nie przekroczył prędkości dźwięku.

Demonstrator technologii Jungfrau startuje do lotu testowego, lotnisko Payerne w Szwajcarii / Zdjęcie: Destinus

Destinus projektuje w pełni autonomiczny samolot, który ma latać z prędkością hipersoniczną przekraczającą Ma10. Hiperplan miałby operować w mezosferze, latając wyżej niż jakikolwiek istniejący samolot. Według projektanta powinien dostarczać ładunki w dowolne miejsce na świecie w czasie poniżej dwóch godzin.

Jungfrau wykonał pierwszy lot w listopadzie 2021. Loty odbywały się na lotnisku Payerne w Szwajcarii. Samolot osiągał w nich prędkości poddźwiękowe. Po wykonaniu planu wrócił do hangaru w celu aktualizacji sprzętu i oprogramowania.

Loty Jugfrau zostały wznowione, kiedy okazało się, że testy większego prototypu – Eiger, przynoszą niespodziewane problemy. Eiger został oblatany 13 kwietnia 2022 na lotnisku w pobliżu Monachium w Niemczech. Okazał się niestateczny aerodynamicznie. Po kilku minutach lotu udało mu się wylądować, ale lądowanie zostało określone jako twarde. Obecnie trwają analizy dotyczące zmian niezbędnych do poprawienia charakterystyk samolotu.

Większy od Jungfrau demonstrator technologii Eiger, który wykonał dotąd tylko jeden – niezbyt udany – lot, na lotnisku w pobliżu Monachium / Zdjęcie: Destinus

Jednym z największych wyzwań, przed którymi stoi Destinus, jest zaprojektowanie samolotu, który będzie mógł latać nie tylko z prędkościami hipersonicznymi. Loty z prędkościami poddźwiękowymi będą odbywać się w fazie startu i lądowania. Samolot musi być wówczas równie stabilny, jak w locie hipersonicznym.

Demonstratory testowane przez Destinus są napędzane silnikami turboodrzutowymi. W 2023 mają rozpocząć się testy pierwszego zasilanego wodorem silnika Air Turborocket (ATR).

Do końca 2022 loty ma rozpocząć trzeci prototyp zbudowany przez Destunis. Ma on latać z prędkością naddźwiękową. Silniki ATR mają zostać zamontowane na kolejnych prototypach, które powinny rozpocząć hipersoniczne loty testowe w latach 2023-2024.

Destinus współpracuje z EASA i innymi regulatorami lotniczymi nad podstawami certyfikacji nowego typu samolotu.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.