Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Koreański śmigłowiec na ostatniej prostej

Przemysł zbrojeniowy, Przemysł lotniczy, Lotnictwo wojskowe, 07 września 2022

Korea Aerospace Industries zaprezentowało model nowego śmigłowca klasy 5-tonowej LAH (Light Armed Helicopter), który zgodnie z zapewnieniami producenta znajduje się na ostatnim etapie prób przed spodziewaną na koniec bieżącego roku certyfikacją. Nowa konstrukcja ma zastąpić w Siłach Zbrojnych Republiki Korei starzejącą się flotę szturmowych AH-1S Cobra i wielozadaniowych MD-500 Defender.

Zdjęcie: Piotr Dudek

W KAI rozpoczęto prace nad LAH w 2015, równolegle z cywilnym projektem LCH (Light Civil Helicopter). Łączne prowadzenie obu programów miało pozwolić na obniżenie kosztów rozwoju konstrukcji, jak i kosztów ich eksploatacji, ze względu na dużą liczbę wspólnych części i komponentów. Zarówno LAH, jak i LCH zostały oparte o płatowiec Airbus H-155 (dawniej Eurocopter EC-155).

W marcu 2015 KAI i Airbus podpisały memorandum w zakresie współpracy dotyczącej sprzedaży i wsparcia technicznego obu opracowywanych śmigłowców. Już 3 miesiące później rozpoczęła się faza projektowa, która trwała do sierpnia 2016. Pierwszy prototyp został ukończony w grudniu 2018, a dziewiczy lot został wykonany 4 lipca 2019.

Do listopada KAI zamierza zakończyć fazę prób śmigłowca LAH, którą zwieńczy otrzymanie certyfikatu. Zgodnie z zapewnieniami przedstawicieli producenta, już w przyszłym roku można się spodziewać pierwszych dostaw LAH do jednostek armii koreańskiej.

Light Armed Helicopter jest przedstawicielem klasy śmigłowców 5-tonowych. Jego maksymalna masa startowa wynosi 4 920 kg. Wykonany z kompozytów i lekkich stopów śmigłowiec napędzany jest dwoma silnikami turbowałowymi Safran Arriel 2L2 o maksymalnej mocy 1032 KM (770 KW) każdy. Silniki wyposażone zostały w cyfrowy elektroniczny system sterowania (FADEC). Będą one produkowane i rozwijane w Korei na mocy porozumienia zawartego przez Safran i Hanwha Techwin. Główny wirnik wyposażono w głowicę Spheriflex, z elastycznymi nasadami łopat zamiast klasycznych przegubów.

Wyposażenie kabiny załogi HAL ma być zgodne ze standardami glass cockpit i pokazywać wszystkie niezbędne parametry techniczne, taktyczne i nawigacyjne na dużych wyświetlaczach LCD. W części nosowej śmigłowiec przenosi głowicę optoelektroniczną zawierającą m.in. kamerę dzienną i kamerę działającą w widmie podczerwieni. Piloci będą mieli do dyspozycji 4-osiowego autopilota oraz odbiorniki systemu satelitarnego GPS odporne na zakłócenia. Za bezpieczeństwo śmigłowca na polu walki zadbać ma zintegrowany system samoobrony, z systemem ostrzegania przed odpaleniem pocisków rakietowych.

Zgodnie z nazwą, LAH ma być śmigłowcem uzbrojonym. Stałe uzbrojenie stanowi 3-lufowe działko kal. 20 mm zamontowane pod częścią nosową maszyny. Pozostałe uzbrojenie w postaci zasobników z 70-mm npr i pociskami przeciwpancernymi będzie przenoszone pod dwoma skrzydłami szczątkowymi.

Zgodnie z informacjami uzyskanymi od KAI, nowy śmigłowiec ma zwalczać wrogie czołgi i pojazdy opancerzone, wykonywać misje wsparcia wojsk lądowych, przewozić desanty żołnierzy wojsk lądowych oraz wykonywać zadania rozpoznawcze.

Siły Zbrojne Korei w pierwszym etapie zamierzają pozyskać 170 śmigłowców, z możliwością zwiększenia zamówienia o kolejne 100 maszyn. Pierwsze dostawy śmigłowców mają się rozpocząć w przyszłym roku. KAI nie wyklucza opracowania wersji przeznaczonej na eksport. Co ciekawe, już w marcu swoje zainteresowanie koreańskim śmigłowcem wyraziły Zjednoczone Emiraty Arabskie.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.