Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Poduszkowiec PRC-650 pokazany oficjalnie

Imprezy branżowe, Służby państwowe, 08 września 2022

Dwa lata ciężkiej pracy – tyle, zgodnie ze słowami dyrektora Instytutu Lotnictwa, Pawła Stężyckiego potrzeba było, by powstał od podstaw nowy poduszkowiec patrolowo-poszukiwawczo-ratowniczy PRC-650, który ma oficjalną premierę MSPO. W ramach jej dopełnienia premiery Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa i Farada Group podpisały umowę komercjalizacyjną, na podstawie której Farada otrzymała licencję na produkcję PRC-650.

Zdjęcie: Piotr Dudek

W uroczystości, oprócz dyrektora Stężyckiego i prezesa Farada Group, Szymona Kupaja udział wziął prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz – Piotr Dardziński, który w krótkim przemówieniu podkreślił szybkość, z jaką projekt poduszkowca został zrealizowany i wagę umowy komercjalizacyjnej. Na podstawie umowy Farada Group podejmie produkcję poduszkowca PRC-650, z przeznaczeniem głównie dla służb porządku publicznego i będzie odpowiedzialna za jego promocję i sprzedaż na terytorium RP. Obecnie nie są znane nawet szacunkowe wielkości określające krajowe zapotrzebowanie na tego typu pojazdy, jednakże biorąc pod uwagę jego zalety oraz fakt, iż w fazie projektowania i rozwoju byli konsultowani dotychczasowi użytkownicy poprzednich generacji poduszkowców budowanych przez Instytut Lotnictwa, można się spodziewać zainteresowania ze strony instytucji i służb powołanych do ratowania zdrowia i życia oraz służb porządku publicznego.

Zdjęcie: Piotr Dudek

PRC-650 został zaprojektowany i zbudowany w Instytucie Lotnictwa, który wykorzystał doświadczenie m.in. w stosowaniu nowoczesnych technik projektowania i wytwarzania kompozytowych struktur lotniczych oraz z zakresu optymalizacji aerodynamicznej. Rozwój pojazdu odbywał się pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków.
Zgodnie z informacjami podanymi przez przedstawicieli Instytutu Lotnictwa – w porównaniu do starszych modeli poduszkowców powstałych w Instytucie PRC-650 charakteryzuje się większą o 40% mocą układu napędowego (obecnie jest to silnik morski Bukh-Solas) wynoszącą 200 KM, powiększoną, bardziej ergonomiczną kabinę, z większymi drzwiami ułatwiającymi m.in. podjęcie poszkodowanego z wody, czy też zwiększoną manewrowością.
Zwiększona do 1600 mm została również średnica wentylatora napędzanego przez zmodernizowaną przekładnię pasową, a stabilność poduszki powietrznej i łatwość pilotażu zostały osiągnięte przez zastosowanie fartucha typu balonowego o zwiększonej odporności na rozdarcia.
Pojazd zabiera 7 osób razem z pilotem. W sytuacjach nadzwyczajnych możliwe jest zabranie na pokład 9 osób. Na uwagę zasługuje również fakt, iż w konstrukcji PRC-650 zastosowano węzły transportowe umożliwiające transport poduszkowca śmigłowcem.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.