Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Autonomiczne ciężarówki InterRoC

Bezzałogowce, Ćwiczenia, Nowe technologie, 09 listopada 2022

Niemiecki przemysł obronny prowadzi projekt badawczy InterRoC (Interoperable Robotic Convoy), mający na celu opracowanie ciężarówek poruszających się autonomicznie. W ostatnich miesiącach odbyły się dwa przedsięwzięcia prezentujące dotychczasowe osiągnięcia projektu.

Ciężarówki projektu InterRoC wzięły udział w dwóch ważnych wydarzeniach – międzynarodowych testach terenowych ELROB i próbach OPDEMO z US Army / Zdjęcie: Rheinmetall

Na obecnym etapie projekt InterRoC obejmuje dwie ciężarówki HX2 wyposażone w moduły autonomiczne A-Kit. Moduły zostały przekazane przez władze Niemiec, zaś ich pierwotnym dostawcą na podstawie umowy projektowej były USA. Niemiecki przemysł odpowiada za modyfikację pojazdów, integrację funkcji autonomiczności, wprowadzenie do eksploatacji i testy pojazdów. Dzięki modułom A-Kit pojazdy mogą się poruszać w trybie podążania za danym obiektem (leader-follower). W tym celu pierwszy z pojazdów jest sterowany manualnie, a drugi podąża za nim tą samą ścieżką.

Człowiek może interweniować w sterowaniu pojazdami w przypadku wystąpienia awarii lub innych zdarzeń drogowych. Ma on dostęp do funkcji podstawowych, takich jak kierowanie i przyspieszania, oraz funkcjami drugorzędnymi, takimi jak uruchamianie silnika, włączanie świateł, blokada mechanizmu różnicowego i inne.

Takich samych modułów autonomicznych A-Kit na pojazdach Oshkosh używa także US Army w projekcie Autonomous Ground Resupply (AGR). Oznacza to, że możliwe będzie tworzenie amerykańsko-niemieckich konwojów. Było to testowane podczas demonstracji operacyjnej (OPDEMO) w dniach 26 września – 7 października na niemieckim poligonie US Army Grafenwöhr Training Area w Bawarii.

Dzięki intensywnym przygotowaniom do prób pierwszy konwój złożony z 2 pojazdów wyruszył w trasę drugiego dnia. W ciągu dwóch tygodni testowano konwój liczący 5 pojazdów w każdym możliwym trybie działania w różnych wariantach. W tym czasie pojazdy przejechały 1051 km. Na trasie pokonywano teren o 40-% nachyleniu. Pojazdy mogły działać nieprzerwanie przez ponad 75 min bez interwencji człowieka. Maksymalna długość konwoju wyniosła 1100 m. Według oficjalnego komunikatu, testy zakończyły się pełnym sukcesem i przyniosły wiele cennych wniosków.

Wcześniej, latem br. w obecności przedstawicieli niemieckiego rządu pojazdy projektu InterRoC wzięły udział w międzynarodowych próbach pojazdów bezzałogowych European Land Robot Trial (ELROB). Są to najtrudniejsze próby terenowe robotów w Europie odbywające się co 2 lata na terenie należącym do wojska. W tym roku odbyły się pod Wiedniem, w dniach 30 maja – 3 czerwca. W otwartej, międzynarodowej rywalizacji w dziedzinie robotyki, sensorów i autonomiczności rywalizowali przedstawiciele szkolnictwa wyższego, przemysłu cywilnego i obronnego.

Uczestnicy musieli się zmierzyć z różnymi scenariuszami i wyzwaniami we współpracy z użytkownikami wojskowymi. Ocenę wykonania zadań przeprowadzał zespół ekspertów. Zespół InterRoC uczestniczył w wydarzeniu po raz pierwszy i od razu zajął drugie miejsce, ustępując tylko Uniwersytetowi Bundeswehry w Monachium (Australia testuje autonomiczne konwoje, 2021-11-03).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.