Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Brytyjczycy wybrali dostawcę FSS

Marynarka wojenna, Logistyka, Przemysł stoczniowy, 17 listopada 2022

Ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii wskazało zwycięską ofertę w programie dotyczącym pozyskania okrętów pomocniczych dla Royal Fleet Auxiliary (RFA) w programie Fleet Solid Support (FSS). 3 okręty zaopatrzeniowe dostarczy konsorcjum Team Resolute, w skład którego wchodzi BMT, Harland & Wolff i Navantia UK. Wartość programu jest szacowana na 1,6 mld GBP (8,6 mld PLN), ale bez uwzględnienia inflacji.

3 nowe okręty zaopatrzeniowe FSS zastąpią ostatni pozostający w służbie okręt tego typu – RFA Fort Victoria – wzmacniając potencjał Royal Navy / Ilustracja: Royal Navy

Jednostki będą wspierać okręty Royal Navy działające tysiące mil morskich od własnych baz. W szczególności mają zaś towarzyszyć lotniskowcowym grupom bojowym HMS Queen Elizabeth (R08) i HMS Prince of Wales (R09) dostarczając im amunicję, części zamienne i zaopatrzenie co pozwoli dłużej operować w rejonie misji. Okręty zaopatrzeniowe będą służyć przynajmniej do drugiej połowy obecnego stulecia.

Z Team Resolute podpisana zostanie stosowna umowa na budowę jednostek. Przewiduje się, że nastąpi to w pierwszym kwartale 2023. Realizacja umowy pozwoli utworzyć w Wielkiej Brytanii 1200 miejsc pracy w przemyśle stoczniowym, a także 800 miejsc pracy wśród poddostawców. Na potrzeby realizacji kontraktu konsorcjum zainwestuje 77 mln GBP (415 mln PLN) w brytyjską infrastrukturę stoczniową. Montaż końcowy okrętów będzie się odbywał w stoczni Harland & Wolf w Belfaście. Bloki i moduły kadłuba będą budowane w tej samej stoczni w Appledore w Devon. Całość prac będzie wspierana przez Navantię, w tym jej stocznię w hiszpańskim Kadyksie. Znaczną część łańcucha dostaw będą zaś stanowić przedsiębiorstwa brytyjskie.

Obecnie w RFA pozostał jeden okręt zaopatrzeniowy – RFA Fort Victoria (A387) przyjęty do służby w 1994. W ubiegłym roku został on włączony w skład grupy lotniskowca HMS Queen Elizabeth. Jest to jednak niemal 30-letnia jednostka, co skłania do jego wymiany. Zwłaszcza w kontekście zwiększonych potrzeb z powodu wdrożenia nowych lotniskowców Royal Navy (określanych przez Brytyjczyków lotniskowcami 5. generacji) i samolotów pokładowych F-35B. Budowa nowych okrętów rozpocznie się w 2025, a wszystkie mają wejść do służby operacyjnej do 2032.

Nowe okręty zaopatrzeniowe będą największymi brytyjskimi okrętami zaraz po obu lotniskowcach typu Queen Elizabeth. Mają mieć 216 m długości, 34,5 m szerokości, a planowana prędkość maksymalna to 19 w. Przewiduje się, że będą miały 101-osobową załogę z możliwością zaokrętowania kolejnych 80 osób. Powierzchnia ładunkowa będzie 10-krotnie większa od kortu centralnego na Wimbledonie, sięgając 9000 m².

Na okrętach znajdzie się również pokład lotniczy, mogący obsługiwać dowolny śmigłowiec sił zbrojnych Wielkiej Brytanii, a także hangar mieszczący dwa śmigłowce morskie Merlin (AW101) ze składu Royal Navy i bezzałogowce. Jednostki będą budowane z uwzględnieniem neutralności węglowej w ciągu 30-letniego okresu eksploatacji. Zostaną na nich zaimplementowane energooszczędne technologie (F-35B spadł do Morza Śródziemnego, 2021-11-17, Egipt kupił brytyjskie okręty, 2021-11-03).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.