Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Umowa na nowy terminal cargo w Balicach

Infrastruktura, Lotnictwo cywilne, Transport lotniczy, 23 listopada 2022

Wczoraj, 22 listopada 2022 w Centrum Edukacji Lotniczej Kraków Airport podpisana została umowa na budowę nowego terminala cargo oraz obiektów i infrastruktury towarzyszącej na terenie Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice.

Nowy terminal cargo ma składać się z części biurowej i magazynowej o łącznej powierzchni użytkowej 5600 m² i kubaturze 39000 m³ oraz towarzyszącej infrastruktury technicznej, a dzięki jego budowie balickie lotnisko ma być zdolne do obsługiwania 8000 t frachtu rocznie / Ilustracja: MPL im. Jana Pawła II Kraków-Balice

Wykonawcą robót budowlanych będzie przedsiębiorstwo Mostostal Warszawa S.A. z siedzibą w Warszawie. Autorem dokumentacji projektowej jest konsorcjum przedsiębiorstw: AKE Studio sp. z o.o., sp. k. z siedzibą w Tarnobrzegu i APA Czech-Duliński-Wróbel Agencja Projektowa Architektura sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. Wartość umowy wynosi: 91 938 001,67 zł brutto, a jej realizacja ma zająć 23 miesiące.

W uroczystości podpisania umowy udział wzięli zaproszeni goście, w tym: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wojewoda małopolski Łukasz Kmita, marszałek województwa małopolskiego Łukasz Smółka, wiceprezydent Miasta Krakowa Jerzy Muzyk, wójt gminy Zabierzów Elżbieta Burtan i przewodnicząca rady nadzorczej MPL im. Jana Pawła II Kraków-Balice Wanda Kułaj. Mostostal Warszawa S.A. reprezentowali: członek zarządu Jacek Szymanek, dyrektor obszaru Maciej Sasak, a MPL im. Jana Pawła II Kraków-Balice prezes zarządu Radosław Włoszek i członek zarządu Mariusz Saługa.

Cieszymy się, że rozpoczynamy budowę jednej z najważniejszych inwestycji Planu Generalnego Kraków Airport czyli nowego terminalu cargo. Mamy nadzieję, że przyniesie to wspaniałe efekty dla wzmocnienia energii gospodarczej Krakowa i Małopolski oraz wpłynie na rozwój nowych miejsc pracy w południowej części Polski. Konsekwentnie wzrastający ruch pasażerski na krakowskim lotnisku pozwala z optymizmem patrzeć na rozwój naszego regionu, jednocześnie otwierając drogę do realizacji kolejnych inwestycji zaplanowanych w Planie Generalnym: rozbudowy terminala pasażerskiego i zwiększenia jego przepustowości, a także budowy nowej drogi startowej – powiedział prezes zarządu MPL im. Jana Pawła II Kraków-Balice Radosław Włoszek.

Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice pełni niezwykle istotną funkcję. To okno na świat, ale też punkt pośredniczący w szeroko pojętej współpracy gospodarczej. Nowy terminal Cargo to element rozwoju lotniska, pozwalający usprawnić realizowane tu procedury. Jestem przekonany, że inwestycja zostanie sprawnie sfinalizowana. W trybie specustawy lotniskowej wydałem także w 2021 dwie decyzje na realizację inwestycji dotyczących przebudowy i rozbudowy terminala pasażerskiego oraz rozbudowy płyty postojowej. Dzisiaj nikt nie ma wątpliwości, że dobrze funkcjonujący port lotniczy to wrota do rozwoju gospodarczego, turystycznego zarówno w skali lokalnej, regionalnej, jak i krajowej i międzynarodowej – skomentował wojewoda małopolski Łukasz Kmita.

Nowy terminal ma być zlokalizowany przy drodze wojewódzkiej nr 774 w odległości ok. 1 km od obecnego terminala cargo i terminala pasażerskiego. Obiekt będzie się składał z części biurowej i magazynowej o łącznej powierzchni użytkowej 5600 m² i kubaturze 39000 m³ oraz towarzyszącej infrastruktury technicznej. Będzie tam też zlokalizowany nowy wjazd na teren portu lotniczego wraz z punktem kontroli bezpieczeństwa.

W kompleksie, oprócz zwykłego frachtu cargo, odprawiane będą mogły być także przesyłki wymagające specjalnych warunków obsługi, jak np. zwierzęta, leki, materiały radioaktywne, artykuły spożywcze itp. Do nowego obiektu przeniesione mają też zostać funkcje realizowane obecnie w istniejącym terminalu cargo przez służby państwowe, czyli Straż Graniczną i oddział Urzędu Celnego. W celu usprawnienia i poprawy bezpieczeństwa dojazdu do terminala cargo, w ramach inwestycji ma zostać również wykonana przebudowa fragmentu drogi wojewódzkiej nr 774.

Budowa nowego terminala cargo ma umożliwić zwiększenie obsługi cargo na balickim lotnisku do 8000 t rocznie. Ponadto nowa lokalizacja terminala cargo ma pozwolić na wyprowadzenie ruchu samochodów ciężarowych poza bezpośrednie sąsiedztwo wjazdu na lotnisko, a tym samym na poprawę warunków dojazdu do terminala pasażerskiego.

Tego samego dnia w MPL im. Jana Pawła II Kraków-Balice podpisana została także umowa o wartości 21,5 mln PLN brutto na budowę budynku stacji transformatorowej ST10BIS wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wykonawcą robót w formule zaprojektuj i wybuduj również będzie Mostostal Warszawa S.A. Prace projektowe przewidziano na ok. 2,5 miesiąca, a budowa ma zająć następne 15 miesięcy. Ostatnim etapem będzie rozbiórka istniejącej stacji ST10.

Nowy budynek stacji transformatorowej ST10BIS zlokalizowany będzie pomiędzy budynkiem administracyjno-technicznym a istniejącym terminalem pasażerskim. Łączna powierzchnia użytkowa obiektu wyniesie 1350 m², a kubatura 7 100 m³. Wyposażona w nowoczesne rozwiązania technologiczne, w tym panele fotowoltaiczne, stacja ma zapewnić odpowiednie funkcje energetyczne, a także socjalno-bytowe, biurowe, magazynowe i garażowe, przewidziane dla służb energetycznych MPL Kraków-Balice (Zimowy rozkład z Krakowa, 2022-10-31).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.