Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

436 Bv410 dla Szwecji

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 05 grudnia 2022

Szwedzka Försvarets materielverk (FMV, administracja ds. zakupów materiałowych) poinformowała o zawarciu z BAE Systems Hägglunds umowy na dostawę 436 gąsienicowych przegubowych transporterów Bv410 (Bandvagn 410). Jej wartość wynosi 7,6 mld SEK (ok. 3,3 mld PLN). Przedsiębiorstwo zapewni też wsparcie logistyczne oraz w zakresie części zamiennych.

Nie ujawniono jakie wersje wszędołazów Bv410 zamówili Szwedzi / Zdjęcie: BAE Systems Hägglunds

Zakupu dokonano w ramach międzynarodowego programu CATV (Collaborative All-Terrain Vehicle) i dlatego informację o tym przekazano za pomocą europejskiej platformy TED. CATV skupia Holandię, Niemcy, Szwecję, Wielka Brytanię, które wspólnie opracowały następcę leciwego Bv206. Program jest otwarty dla innych zainteresowanych pozyskaniem pojazdów tego typu. W 2023 Bundeswehra rozpocznie proces zakupu 140 pojazdów za 280 mln EUR. Zależnie od tego ile krajów zdecyduje się na ten sprzęt skala zamówień szacowana jest na od 500 do 900 pojazdów.

Bv410 wywodzi się z wszędołazu BvS10 (czasem można spotkać oznaczenie BvS10 MkIIb). Pojazd ma masę 15 t a jego załogę stanowi 2 lub 3 żołnierzy (zależnie od wariantu). W przedziale desantowym zmieści się maksymalnie 6 osób lub do 3 t ładunku. Według producenta ma powstać 5 wersji: wóz dowódczy, pojazd logistyczny, transporter opancerzony, samobieżny zestaw przeciwlotniczy i opancerzony ambulans. W przypadku Szwecji nie podano, które warianty są przedmiotem zamówienia.

Pojazd napędzany jest silnikiem wysokoprężnym Cummins ISBe o pojemności 6,7 l i mocy 210 kW/285 KM sprzężonym z przekładnią automatyczną Allison 3000SP. Według producenta przegubowe wszędołazy odznaczają się bardzo wysoką mobilnością i mogą poruszać się z prędkością 65 km/h. Mogą samodzielnie pokonywać przeszkody wodne. BAE Systems Hägglunds zapewnia, że w porównaniu do poprzednika ma lepszą osłonność balistyczną i zwiększoną ładowność. Do samoobrony można zamontować zsmu z km kal. 7,62 mm i wyrzutnie granatów dymnych. Pojazd zaprojektowano do działania w zakresie temperatur od –46°C do +46°C i jego zadaniem jest poruszanie się w terenie szczególnie trudno dostępnym (Transmisja do szwedzkich Bv 410, 2021-09-27, Oshkosh dostarczy prototypy CATV, 2021-04-13).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.