Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Piri Reis rozpoczął próby morskie

Marynarka wojenna, Przemysł stoczniowy, 09 grudnia 2022

Okręt podwodny z napędem niezależnym od powietrza TCG Piri Reis (S-330) typu 214TN, lokalnie oznaczanego także jako typ Piri Reis, został zauważony na Morzu Marmara podczas wstępnych prób morskich, na które wyszedł ze stoczni Gölcük Donanma Tersanesi w Gölcüku. Odbywał je w towarzystwie holownika i śmigłowca ZOP S-70B Seahawk. Tureccy urzędnicy nie wydali oświadczenia na ten temat, ale serwis Naval News potwierdził, że TCG Piri Reis rozpoczął próby morskie poprzedzające dostawę.

Turcy zamówili 6 okrętów podwodnych typu 214TN, których dostawy mają się zakończyć w 2027 / Zdjęcie: Twitter

TCG Piri Reis zwodowano 23 marca 2021 i od tamtego czasu przechodził próby stoczniowe i przygotowywał się do testów prowadzonych na pełnym morzu. Formalnie został odebrany przez marynarkę wojenną w lipcu 2021. Warto przypomnieć, że 24 maja w Gölcük Donanma Tersanesi zwodowano drugi OP tego typoszeregu: TCG Hizir Reis (S 330). Türk Deniz Kuvvetleri (marynarka wojenna Turcji) otrzyma 6 zamówionych okrętów typu 214TN do 2027 w następującej kolejności: TCG Piri Reis – 2022, TCG Hizir Reis – 2023, TCG Murat Reis – 2024, TCG Aydin Reis – 2025, TCG Seydi Ali Reis – 2026 i TCG Selman Reis – 2027. Wszystkie okręty nazwano na cześć tureckich dowódców wojskowych. 4 okręty tego typu znajdują się na różnych etapach budowy.

6 okrętów bazujących na niemieckim typie 214TN wyposażono w napęd niezależny od powietrza AIP z ogniwami paliwowymi z membraną polimerową do wymiany protonów PEM FC (Polymer Electrolyte Membrane Fuel Cell). Uzbrojeniem TCG Pîrî Reisbędą torpedy Mk 48 Mod 6AT i DM2A4 SeaHake oraz pociski przeciwokrętowe UGM-84 Harpoon. W przyszłości okręt będzie wyposażony tureckie torpedy Roketsan Akya.

Pozyskując OP z napędem AIP, Ankara chciałaby zbudować strefę antydostępową (A2/AD) obejmującą wschodnie obszary Morza Śródziemnego i pewną część Morza Egejskiego. Turcy chcą przynajmniej dorównać kroku Grecji i Izraelowi, które łącznie mają największą na śródziemnomorskim akwenie liczbę OP z napędem AIP (typu 214 i zmodernizowanego typu 209). Mało prawdopodobne jest, aby wszystkie jednostki pełniły służbę w obszarach spornych z Grekami, część z nich będzie działać w Morzu Czarnym.

Umowę w sprawie ich budowy podpisano w 2009, a sygnatariuszami było konsorcjum złożone ze stoczni Howaldtswerke-Deutsche Werft GmbH z Kilonii i brytyjska spółka Marine Force International LLP (obecnie wchodzi w skład thyssenkrupp Marine Systems) i podsekretariat przemysłu obronnego MO Turcji (Wodowanie TCG Hızır Reis, 2022-05-24).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.