Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zmarł Marek Tenerowicz

Lotnictwo cywilne, Ludzie, Pożegnania, 10 lutego 2023

Marek Tenerowicz urodził się 12 kwietnia 1948 w Krośnie. Będąc uczniem szkoły podstawowej nr 3 w Krośnie, stawiał pierwsze lotnicze kroki uczęszczając do modelarni lotniczej. Następnie, w 1962, rozpoczął naukę w Lotniczych Zakładach Naukowych – Wrocław Psie Pole (TBS), w zawodzie ślusarz-mechanik, prowadząc po zajęciach szkolnych harcerską modelarnię rakietową.

/ Zdjęcie: KKSL im. gen. pil. Ludomiła A. Rayskiego

Po ukończeniu nauki w LZN, powrócił do Krosna i podjął pracę w miejscowych Zakładach Urządzeń Naftowych. Równolegle kontynuował edukację w Zaocznym Technikum Naftowym w Krośnie, na kierunku Budowa Maszyn, które ukończył w 1968. Po ukończeniu technikum zatrudnił się w Zakładzie Doświadczalnym Instytutu Nafty i Gazu w Krakowie – Oddział Krosno.

W 1969 zdał egzamin do Wojskowej Akademii Technicznej na kierunku Budowa i Eksploatacja Samolotów. Zmuszony do opuszczenia WAT z powodów politycznych powrócił do Krosna, podejmując naukę w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Rzeszowie, po ukończeniu której, zatrudnił się w Technikum Górnictwa Naftowego Ministerstwa Górnictwa i Energetyki w Krośnie. W TGN pracował do 1998, do przejścia na emeryturę, jako nauczyciel zawodu i teoretycznych przedmiotów zawodowych: budowa maszyn i eksploatacja silników spalinowych. W okresie pracy w szkole ukończył studia na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej, uzyskując tytuł magistra inżyniera mechanika. Jego praca dyplomowa uzyskała 2 patenty. W 1987 powrócił do swoich zainteresowań lotniczych w zakresie amatorskich konstrukcji lotniczych, czynnie uczestnicząc w amatorskiej budowie ultralekkich statków powietrznych.

Wraz z inż. Kazimierzem Jarząbem zbudował i doprowadził do oblotu kilka konstrukcji ULM takich jak: Bociek-1, Bociek-2, Sroka (z silnikiem 14 KM, o masie całkowitej 160 kg) i dwuosobowego ULM Ważka (z silnikiem 40 KM, o masie całkowitej 270 kg). Jak wspominał: Będę się zmagał ze swoją Ważką aż do skutku, aż wreszcie nią polecę. Podczas prób Ważka oderwała się już ok. 40 m nad ziemię, lecz silnik (od... skutera śnieżnego) przerywał, miał awarię. Zamontowałem potem motor z Citroena Visy, którym napędzany był też sławny 2CV. Napęd bezawaryjny, ale, niestety, za słaby, tylko 35 KM. Będzie potrzebna kolejna modyfikacja. Sama maszyna wykazywała dobrą sterowność i stateczność, nie było drgań i wibracji.

Śp. Marek Tenerowicz miał wiele serca do Ważki, ale aktualnie zajmował się budową wiatrakowca, którego niestety już nie ukończy i który już nie podaruje Mu tego, czego nie podarowała Ważka – wymarzonego lotu nad rodzinnym Krosnem.

Oprócz tego inż. Tenerowicz uczestniczył w budowie samolotu ULM JK-01 Elf, konstrukcji mgr inż. Jerzego Krawczyka, w początkowym okresie istnienia przedsiębiorstwa Ekolot, którego właścicielem jest do dzisiaj Henryk Słowik, członek Krośnieńskiego Klubu Seniorów Lotnictwa. Samolot zaprezentowany został podczas XIV Zlotu Amatorskich Konstrukcji Lotniczych, Oleśnica '95 (30 czerwca – 2 lipca 1995), gdzie zdobył pierwszą nagrodę, wzbudzając również zainteresowanie wśród zwiedzających z zastrzeżeniem:  Szkoda, że nie dla dwóch osób. Uwagę zwracało staranne wykonanie konstrukcji i dobre własności w locie. Następnie Elf był prezentowany podczas I Stalowowolskiego Zlotu Konstrukcji Amatorskich na lotnisku Turbia (12–13 sierpnia 1995). W późniejszym czasie został sprzedany do Francji, gdzie zdobył mistrzostwo świata w klasie samolotów jednomiejscowych.  Mikrolot do dziś pozostaje w ofercie PPHU Ekolot, a pojedyncze egzemplarze wciąż znajdują nabywców. 

W czasie, kiedy gmina Krosno przejęła lotnisko od Marszałka Województwa Podkarpackiego, Marek Tenerowicz opracował alternatywny projekt rozbudowy lotniska krośnieńskiego dla funkcji komunikacyjno-gospodarczych bez konieczności okrojenia 40 ha z głównej płyty. Równocześnie na bazie powyższego projektu opracował zarys wielofunkcyjnego toru wyścigowego samochodowo-motocyklowego.

W latach 1994-2006 był radnym Rady Miasta Krosna, pełniąc funkcję przewodniczącego Komisji Urbanistyki i Geodezji. Członek Krośnieńskiego Klubu Seniorów Lotnictwa od 18 grudnia 2004, członek zarządu KKSL kadencji lat 2014-2026. Wyróżniony Dyplomem Skrzydlatego Wieku oraz tytułem i odznaką Zasłużony Działacz Lotnictwa Sportowego uchwałą nr 414/XIX/2016 Zarządu Aeroklubu Polskiego.

Pogrzeb śp. Marka Tenerowicza odbędzie się w poniedziałek 13 lutego 2023. O godz. 10:00 odprawiona zostanie msza św. w Kościele pw. św. Piotra i św. Jana z Dukli w Krośnie przy ul. Wyszyńskiego, po czym ciało zmarłego odprowadzone zostanie na Cmentarz Komunalny przy ul. Wyszyńskiego.

Zygmunt Bąk – sekretarz Krośnieńskiego Klubu Seniorów Lotnictwa im. gen. pil. Ludomiła A. Rayskiego


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.