Na jeziorze Onega koło Pietrozawodska rozpoczęły się testy prototypu ekranoplanu Orion-25. W wersji seryjnej pojazd ma przewozić do 30 pasażerów na odległość 3600 km. Jego prędkość maksymalna ma wynosić 500 km/h, a długotrwałość lotu sięgać 11 godzin.
Orion-25 został zaprojektowany przez moskiewskie Ekranopłanostroitelnoje obiedinienie EO Orion. Prototyp zbudował Pietrozawodskij Maszinostroitielnyj Zawod Awangard – dawna stocznia. Nie jest jasne, kto finansuje program.
Projekt ekranoplanu Orion-25 jest oparty na mniejszym Orion-20. Pierwotny program był zrealizowany na zamówienie i przy wsparciu Ministerstwa Przemysłu i Handlu Rosji. Orion-20 był oferowany Ministerstwu ds. Sytuacji Nadzwyczajnych. Jego prototyp również został zbudowany w zakładach Awangard w Pietrozawodsku.
Testy prototypu ekranoplanu Orion-20 rozpoczęły się na jeziorze Onega w marcu 2014. Pojazd rozbił się 1 sierpnia 2015. W 2017 ogłoszono jego odbudowanie, ale obecny status prototypu Orion-20 nie jest znany.