Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

BAE Systems Australia prezentuje bsl Strix

Imprezy branżowe, Bezzałogowce, Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, Nowe technologie, 01 marca 2023

Podczas odbywających się w Geelong pokazów i targów Avalon Airshow przedsiębiorstwo BAE Systems Australia zaprezentowało makietę pierwszego zaprojektowanego w kraju bezzałogowego statku latającego pionowego startu i lądowania Strix, który ma wykonywać zadania uderzeniowe i wywiadowcze. Bezzałogowiec został skonstruowany we współpracy z Innovaero z Perth, która wniosła swoje doświadczenie w szybkim prototypowaniu produktów lotniczych. Prawdopodobnie wdrożono też niektóre technologie opracowane dla potrzeb bbsl MQ-28 Ghost Bat (Loyal Wingman, Nazwa dla Loyal Wingman, 2022-03-22) i bezzałogowego transportera M113 (Australijskie M113 jako bezzałogowce, 2020-08-11).

Wizualizacje bsl Strix uzbrojonego w bomby szybujące Razer / Ilustracje: BAE Systems Australia

Nieoficjalnie mówi się, że Strix powstał w połowie 2022. Według informacji producenta Strix, którego nazwa pochodzi od gatunku ptaka z podrodziny puszczyków (Australijczycy wolą, aby kojarzono go z mityczną sycząca sową, która wysysa krew niemowląt) ma mieć 2,6 m długości i 4,5 m rozpiętości. Przy maksymalnej masie startowej ok. 900 kg ma przenosić ładunek o masie ok. 160 kg na dystans ok. 800 km. Długotrwałość lotu szacowana jest na ok. 2 h.

Strix ma mewie skrzydła i usterzenie V, a na ich końcach zabudowano hybrydowy silnik poruszający dwułopatowe śmigło. Podwozie główne, z goleniami znacznie większej długości jest mocowane do kadłuba, a podwozie pomocnicze – do usterzenia podniesiona. Lądowanie i start mogą odbywać się sposobem klasycznym lub pionowo, w pełni autonomicznie – wówczas obciążone jest tylko podwozie pomocnicze. Po złożeniu skrzydeł bsl ma być przechowywany i transportowany w standardowym 20-stopowym kontenerze.

Takie rozwiązanie ma zapewnić uniezależnienie Strixa od lotnisk z pasami utwardzonymi. Bezzałogowe pionowzloty operujące z przygodnych lądowisk bez infrastruktury pomocniczej mają być kluczową zdolnością podczas ewentualnego konfliktu w rejonie Indo-Pacyfiku.

Modułowe wyposażenie bsl mają stanowić m.in. głowica optoelektroniczna, a także urządzenia walki elektronicznej oraz służące do wykrywania celów powierzchniowych i powietrznych. Wspomina się też o możliwości zintegrowania ze Strixem wyrzutni pław radiohydroakustycznych lub sonaru zanurzeniowego, dzięki czemu mógłby wykrywać okręty podwodne we współpracy ze śmigłowcami pokładowymi, operując z rodzimych okrętów desantowych typu Canberra i fregat typu Hunter (Pierwszy blok kadłuba fregaty Hunter, 2022-09-01, Canberra wpiera rozwój morskich bsl, 2020-08-11).

Uzbrojenie ma być przenoszone na dwóch węzłach pod kadłubem – jak podaje portal thedrive będą to pociski kierowane APKWS II, Brimstone i Hellfire. Jedna z wizualizacji pokazuje też bezzałogowiec z nowymi, zaprojektowanymi specjalnie dla Strixa 50-kg bombami szybującymi  Razer, naprowadzanymi przy pomocy nawigacji GPS/INS.

Według Australijczyków Strix nie będzie całkowicie zastępował człowieka na współczesnym polu walki, ale raczej go wspomagał, wykonując misje obarczone wysokim ryzykiem, takie jak uderzenia na cele lądowe oraz zadania wywiadu, obserwacji i rozpoznania.

Obecnie trwają prace związane z budową prototypu. Wstępnie zakłada się, że Strix ma uzyskać zdolność operacyjną w 2026.




Galeria



Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.