Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Iran zbuduje bezzałogowego Ghahera-313

Transport lotniczy, Lotnictwo wojskowe, 03 marca 2023

Dyrektor zarządzający Irańskiej Organizacji Przemysłu Lotniczego gen. bryg. Afszin Chadżefard, udzielając wywiadu irańskiej telewizji stwierdził, że powstanie bezzałogowa wersja samolotu wielozadaniowego Ghaher-313 (w farsi: zdobywca). Stało się to możliwe po rzekomym osiągnięciu dojrzałości technologicznej przez maszynę, którą ujawniono w mediach 10 lat temu.

Ghaher-313 był przedmiotem śmiałych wypowiedzi władz irańskich, ale od około dziesięciu lat Teheran nie udostępnił żadnych wiarygodnych nagrań z testów w locie / Zdjęcie: Fars News Agency

Informacja była niespodziewana, ponieważ ostatni raz o tym samolocie można było usłyszeć w 2017, gdy miał się przygotowywać do testów w locie. Mało prawdopodobne jest, aby całą serię testów udało się ukryć Irańczykom przed opinią publiczną. Wątpliwe, aby zrezygnowali z okazji pochwalenia się swoimi osiągnięciami technicznymi. Choć nie ma w pełni operacyjnej maszyny załogowej, to wersja bezzałogowa ma być dostępna do testów już w przyszłym roku (warto pamiętać, że Nowruz zaczyna się 21 marca).

Ghahera-313 zaprezentowano w lutym 2013 jeszcze, gdy prezydentem był Mahmud Ahmadineżad. Chwalono się wówczas, że jest to samolot duch, który może oszukać wszelkie dostępne radary. Jednomiejscowy myśliwiec stealth miał mieć zdolność startowania i lądowania na krótkich pasach startowych. W kwietniu 2017 przeszedł testy kołowania z dużą prędkością i niebawem potem miały ruszyć próby w locie, lecz potem słuch o nim zaginął.

Teheran podkreśla, że eksperci wojskowi i technicy poczynili w ostatnich latach znaczne postępy w produkcji szerokiej gamy rodzimego sprzętu, dzięki czemu siły zbrojne są rzekomo samowystarczalne w sferze uzbrojenia. Jednak w przypadku Ghahera-313 na podstawie zdjęć przekazanych prasie przez irańskie media ustalono, że samolotu miał zbyt wiele braków technicznych (np. nie miał dysz silników).

Poza tym można przypuszczać, że Iranowi brakuje zaplecza technologicznego do opracowania samolotu o deklarowanych cechach. Prezentowany samolot wydawał się makietą niezdolną do wzbicia się w powietrze. Teheran nigdy nie podał charakterystyk technicznych, ale snuł plany eksportowe tej maszyny.

Chadżefard podkreślił również, że Iran jest samowystarczalny w zakresie remontów samolotów komercyjnych i produkcji komponentów wbrew nałożonym sankcjom. Odnosząc się do samolotów elektrycznych, powiedział, że rozpoczęło prace nad kilkoma prototypami, które zostaną przetestowane w przyszłym roku. Chwalił się też osiągnięciami w zakresie bsl, pocisków balistycznych różnych typów, bomb precyzyjnych, awioniki. W ostatnim czasie duży nacisk ma być kładziony na rozwój bezzałogowców do zastosowań cywilnych, ponieważ są one wykorzystywane w rolnictwie, mapowaniu terenu i gaszeniu pożarów (Iran przywrócił do lotów kolejnego Boeinga 737, 2023-02-26).

Osiągnęliśmy taki poziom samowystarczalności w dziedzinie silników, że dziś możemy produkować 10 typów silników, z których większość jest stosowana w bezzałogowcach i pociskach manewrujących. Oczywiście nasz przemysł obronny również osiągnął samowystarczalność w projektowaniu i produkcji ciężkich silników – powiedział.

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.