Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Okolicznościowy kamuflaż czeskiego Mi-171Sz

Lotnictwo wojskowe, Historia, 04 marca 2023

Historia eksploatacji śmigłowców rodziny Mi-8/17 w siłach zbrojnych naszych południowych sąsiadów sięga przełomu sierpnia i września 1967, kiedy to przedstawiciele ČSLA (Czechosłowackiej Armii Ludowej) odebrali pierwsze wiropłaty w Kazaniu w ZSRR.

Mi-171Sz w okolicznościowym kamuflażu upamiętniającym 55-lecie służby w czeskich siłach zbrojnych / Zdjęcia: MO Czech

W 2005 Siły Zbrojne Republiki Czeskiej (AČR) otrzymały w ramach ugody z Federacją Rosyjską 16 śmigłowców Mi-171Sz. Po 10 latach ich eksploatacji wśród członków służby inżynieryjno-lotniczej 222. eskadry z bazy Náměšť nad Oslavou zrodził się pomysł uczczenia tej rocznicy. Nie udało się jednak znaleźć odpowiedniej grafiki, więc pomysł odżył dopiero w 2021, czyli 60 lat od oblotu prototypu Mi-8 (W-8). Niestety z powodu pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 realizacja tego przedsięwzięcia musiała zostać ponownie przełożona.

Przy tworzeniu projektu graficznego skontaktowano się z przedsiębiorstwem Paintskillers, które ma duże doświadczenie w rocznicowych malowaniach statków powietrznych AČR. Ostatecznie wybrano schemat przedstawiający wszystkie kamuflaże stosowane podczas wieloletniej służby. Okolicznościowe malowanie otrzymał Mi-171Sz o numerze taktycznym 9868.

Malowanie śmigłowca było bardzo czasochłonne. Kamuflaż składa się z 12 odcieni, a poszczególne kolory oddziela wizerunek uszkodzonej powłoki. Belka ogonowa i tylna część kadłuba jest pomalowana zgodnie ze schematem stosowanym podczas służby w Czechosłowacji. Następnie widoczny jest kamuflaż Mi-8 po remoncie na Węgrzech. Na środkowej części kadłuba znajduje się oryginalna kolorystyka Mi-17, a kabina załogi ma aktualnie stosowany kamuflaż Mi-171Sz. Do malowania użyto farby poliuretanowej Akzo Nobel w wykończeniu matowym NVG. Zużyto 48-50 l farby, czyli ok. 4-4,5 l w każdym odcieniu.

Jednocześnie w zakładach LOM Praha przeprowadzono drugi przegląd naprawczy tego śmigłowca, obejmujący także zamontowanie stopnia pod drzwiami wejściowymi, wymianę wciągarki i zamontowanie szyn do mocowania ładunku w kabinie transportowej.




Galeria



Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.