Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rosną koszty okrętów San Antonio

Strategia i polityka, Marynarka wojenna, Przemysł stoczniowy, 20 marca 2023

Podczas corocznej konferencji McAleese Conference szef operacji morskich US Navy adm. Mike Gilday poinformował o poważnym wzroście kosztów programu i opóźnieniach w programie budowy drugiej serii okrętów desantowych typu San Antonio LPD-17 Flight II. Z tego powodu amerykańska marynarka ma wstrzymać ich pozyskiwane do czasu oceny problemów. Za budowę okrętów tego typu odpowiada stocznia Huntington Ingalls Industries (HII).

Według pierwotnych planów do US Navy miało trafić 13 okrętów typu San Antonio Flight II / Ilustracja: HII

Amerykanie w czasie przerwy w zamawianiu okrętów desantowych chcą przeprowadzić Battle Force Ship Assessment and Requirements Study, które pozwoli uzyskać niezbędne informacje na temat pozyskiwania okrętów typu San Antonio. Ocena możliwych do uzyskania oszczędności ma się zakończyć w III kwartale roku budżetowego 2023.

Koszt jednostki wzrósł z 1,47 mld USD do 1,5 mld USD w przypadku drugiego okrętu. Trzeci, który teraz zamawiamy, ma kosztować między 1,9 a 2 mld USD […]. Stanowi to wzrost o 21-25%. Okręt z kolejnego roku fiskalnego [FY25, przyp. red.] prawdopodobnie kosztowałby 2 mld USD lub więcej. To co najmniej 25-% wzrost. Idziemy w złym kierunku – podał adm. Gilday. W swojej wypowiedzi odnosił się on do pierwszych czterech okrętów serii Flight II – LPD-30, LPD-31, LPD-32 i LPD-33.

Co istotne, w obecnym roku budżetowym przewidziano środki na zakup LPD-32, a US Navy optowała za tym, by był to ostatni okręt tej serii. Tym samym zamówiono by jedynie 3 z 13 pierwotnie planowanych jednostek. Za kontynuowaniem zamówień jest jednak USMC, co ostatecznie skłoniło Kongres do alokowania środków na budowę 4. jednostki (LPD-33). Jednak budowy nie uwzględniono w 5-letniej prognozie budżetowej.

W tym miejscu ścierają się różne koncepcje. Po pierwsze, jest to przykład rywalizacji USMC z US Navy o środki budżetowe. Po drugie, we wstrzymaniu dalszych zakupów okrętów typu San Antonio upatruje się oszczędności. Po przeciwnej stronie stoją jednak opinie o możliwym ograniczeniu kosztów dzięki wydłużeniu serii okrętów i utrzymaniu ciągłości budowy, a tym samym wykwalifikowanej kadry stoczni. Zwłaszcza, że podobnie było w przypadku okrętów typu San Antonio pierwszej serii produkcyjnej, których koszt zmalał z pierwotnych ok. 2 mld USD do 1,62 mld USD. Tak duży wzrost kosztów budowy nowych okrętów uzasadniany jest głównie inflacją.

W sprzeczności ze wstrzymaniem zamawiania kolejnych jednostek stoi wymóg Kongresu co do konieczności posiadania 31 okrętów desantowych. Dalsze losy okrętów projektu LPD-17 zależą więc od zapowiedzianej oceny programu (Pierwszy radar EASR zamontowany, 2023-02-13, Środki na 11 okrętów US Navy, 2022-12-28, Położenie stępki pod LPD 30, 2022-02-01).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.