Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Program Ajax odnotowuje postępy

Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 22 marca 2023

British Army poinformowała o postępach w nowej fazie prób pojazdów rozpoznawczych Ajax. Ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii potwierdziło zaś zmiany w terminach wejścia wozów do służby i wznowiło wstrzymane w grudniu 2020 płatności za pojazdy. General Dynamics nie otrzymywało środków z powodu problemów z nadmiernym hałasem i wibracjami generowanymi przez pojazdy, które teraz udało się rozwiązać.

Zaktualizowane plany brytyjskiego resortu obrony zakładają osiągnięcie wstępnej zdolności operacyjnej przez szwadron Ajaxów między lipcem a grudniem 2025 / Zdjęcie: British Army

W ramach wznowienia płatności Brytyjczycy zapłacili producentowi 480 mln GBP, czyli część zaległych środków. Według zaktualizowanego planu wozy Ajax osiągną wstępną zdolność operacyjną między lipcem a grudniem 2025. Wówczas pierwszy przezbrojony szwadron będzie mógł zostać rozmieszczony i utrzymywany w czasie 6-miesięcznych działań operacyjnych. Pełna zdolność operacyjna Ajaxów jest zaś przewidywana między październikiem 2028 a wrześniem 2029.

Docelowo Brytyjczycy zamierzają pozyskać dla wojsk lądowych 589 pojazdów Ajax w 6 odmianach. Mają one stanowić podstawowe wyposażenie brygady Deep Reconnaissance Strike Brigade i dwóch Pancernych Brygadowych Zespołów Bojowych. Pojazdy mają przyczynić się do zwiększenia zdolności rozpoznawczych i uderzeniowych British Army.

Finalny montaż Ajaxów odbywa się w zakładach General Dynamics w Merthyr Tydfil. Cały program jest wyceniany na 5,5 mld GBP. Ma on dla Brytyjczyków istotne znaczenie ekonomiczne. W łańcuch dostaw do realizacji programu zaangażowano ponad 230 brytyjskich spółek, co wspiera ponad 4 tys. miejsc pracy w całej Wielkiej Brytanii.

Mimo zapłacenia do grudnia 2021 kwoty 3,2 mld GBP brytyjski resort obrony odebrał jedynie 26 pojazdów. Według doniesień The Guardian z lutego br. General Dynamics dostarczyło do tej pory 37 wozów, które są poddawane próbom. Zbudowano też kolejne 143 pojazdy które będą mogły wkrótce trafić do eksploatacji. Co więcej, do lutego zbudowano też 414 kadłubów i 116 systemów wieżowych. Pojazdy nie były jednak odbierane z powodu wykrytych wad.

Za przyczynę problemów wymienia się błędy konstrukcyjne w Ajaxach, będących rozwinięciem bwp ASCOD 2. Generowane przez pojazdy wibracje i hałas mogły powodować trwałe uszkodzenia słuchu żołnierzy, jak też znacząco pogarszały komfort załóg. Z tego powodu przyjęto szereg rozwiązań mających izolować żołnierzy od niekorzystnych czynników, w tym lepszą amortyzację i wielowarstwową ochronę słuchu (w tym nauszniki).

Rozwiązanie głównych bolączek Ajaxów pozwala kontynuować program. Oznacza to, że mimo wieloletnich opóźnień (początkowo pierwsze Ajaxy miały wejść do służby w 2017) program jest na zaawansowanym etapie. Ryzyko jego zatrzymania jest już minimalne. Nie zostanie też prawdopodobnie przekroczony przyjęty początkowo budżet programu (Spodziewane wznowienie finansowania Ajaxa, 2023-02-21).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.