Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Liebherr Aerospace dla Airbusa

Nowe technologie, Przemysł lotniczy, Transport lotniczy, 12 kwietnia 2023

Liebherr Aerospace ogłosił wczoraj, 11 kwietnia 2023, że uzyskał zamówienie na opracowanie systemu zasilania powietrzem ogniw paliwowych do demonstracyjnego samolotu Airbusa z napędem wodorowym. Projekt będzie realizowany w ramach programu ZeroE (Bezemisyjny silnik wodorowy , 2022-12-01). Airbus przewiduje, że pierwszy komercyjny samolot z napędem wodorowym wejdzie do użytku około 2035.

Wizja Airbusa A380 MSN1, który zostanie wykorzystany w programie ZeroE do badania różnych rozwiązań napędu wodorowego / Ilustracja: Airbus

W pierwszej fazie programu Liebherr zaprojektował i dostarczył Airbusowi funkcjonalny demonstrator systemu zasilania powietrzem o mocy 1 MW. Został on zainstalowany w obiektach testowych koncernu. W drugiej fazie Liebherr ma zaprojektować demonstrator zasilania powietrzem nadający się do umieszczenia w samolocie i zapewniający bezpieczeństwo lotu. Ma on być testowany w specjalnie do tego dostosowanym samolocie – laboratorium. Prawdopodobnie będzie to A380 MSN1, którego przebudowa już się rozpoczęła. Powstaje też – we współpracy z grupą kosmiczną Ariane – system magazynowania i dystrybucji ciekłego wodoru. Prototyp budowany jest na lotnisku Tuluza-Blagnac (Stacja tankowania ZEROe, 2022-12-02).

Airbus rozważa dwa podstawowe sposoby wykorzystania wodoru jako źródła energii do napędu samolotów. Pierwszy polega na spalaniu wodoru w turbinie gazowej, a drugi na wykorzystaniu ogniw paliwowych do przekształcenia wodoru w energię elektryczną zasilającą silnik śmigłowy. Wodorowa turbina gazowa mogłaby również współpracować z ogniwami paliwowymi, zastępując akumulatory w napędzie hybrydowo-elektrycznym.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.