Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Niemcy zamawiają Leopardy 2A8

Przemysł zbrojeniowy, Transakcje, Wojska lądowe, 16 kwietnia 2023

Według informacji Europäische Sicherheit & Technik, 18 czołgów Leopard 2A6 dostarczonych przez Niemcy Ukrainie ma zostać zastąpionych taką samą liczbą nowych czołgów Leopard 2A8, zamiast proponowanych wcześniej 2A7+ . Leopard 2A8 ma zostać opracowany w oparciu o wersję 2A7HU (Leopard 2A7HU na Węgrzech?, 2021-09-02), zamówioną przez Węgry. Projektantem i dostawcą ma być Krauss-Maffei Wegmann (KMW). Formalne zamówienie, o wartości ok. 25 mln EUR, ma zostać złożone do końca czerwca 2023. Będą to pierwsze od 30 lat fabrycznie nowe Leopardy 2 zamówione dla Bundeswehry.

Konstrukcja nowego czołgu dla Bundeswehry – Leopard 2A8 ma być oparta na zamówionym przez Węgry 2AHU / Zdjęcie: KMW

Węgry zamówiły 44 czołgi Leopard 2A7HU w 2018. Teraz na bazie tego modelu ma powstać bardziej zaawansowany, wyposażony w nowy silnik (o mocy 1600 zamiast dotychczasowych 1500 KM) i systemy aktywnej ochrony przed różnymi zagrożeniami. Pierwsza dostawa Leopardów 2A8 jest planowana na 2025. Niemcy rozważają złożenie w KMW kolejnego, znaczącego (trzycyfrowego) zamówienia na te czołgi.

Leopard 2A8 zostanie wyposażony w ulepszone systemy świadomości sytuacyjnej i łączności, a także nowy system kierowania ogniem. Ochronę załogi ma zapewniać wielowarstwowy pancerz kompozytowy trzeciej generacji w całej strukturze. Ma się on składać ze stali o wysokiej twardości, wolframu, wypełniacza z tworzywa sztucznego i elementów ceramicznych. Pancerz uzupełni zmodernizowany system ochrony czynnej Trophy dostarczany przez izraelską Rafael ADS.

Leopard 2A8 zachowa to samo główne uzbrojenie co Leopard 2A7+ (Leopardy 2A7+ w Norwegii, 2022-01-11), czyli działo gładkolufowe 120 mm L55. Lufa L55 jest o 1,30 m dłuższa niż w poprzedniej wersji standardowej – L44, co skutkuje znacznym wzrostem prędkości wylotowej. To ulepszenie jest szczególnie ważne podczas strzelania najnowszymi pociskami przeciwpancernymi APFSDS-T, zawierającymi silniejsze ładunki miotające i z penetratorami nowej konstrukcji. Konstrukcja lufy 120 mm L55 pozwala na większe obciążenie ciśnieniowe utrzymywane na jej dłuższej części.

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.