Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Aero 2023: Panthera przed certyfikacją

Imprezy branżowe, Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 21 kwietnia 2023

Słoweńskie przedsiębiorstwo Pipistrel Aircraft, obecnie wchodzące w skład koncernu Textron Aviation, zamierza uzyskać Certyfikat Typu EASA dla samolotu Panthera z napędem tłokowym w 2024.

/ Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Czteromiejscowy dolnopłat ma rozpiętość 10,86 m, długość 8,07 m i wysokość 2,19 m. Jego maksymalna masa startowa to 1360 kg. Masa samolotu pustego to 865 kg, masa ładunku użytecznego wynosi 495 kg. Pojemność zbiorników paliwa to 340 l.

Napęd Panthery to stanowi silnik Lycoming IO-540V-V4A5 o mocy 260 KM. Dzięki niemu samolot może rozwinąć prędkość przelotową 367 km/h (przy 71% mocy) na wysokości 2440 m, zużywając 60 l paliwa na godzinę lotu. Natomiast przy prędkości przelotowej ekonomicznej wynoszącej 352 km/h, na wysokości 3660 m, zużycie paliwa to 42 l/h. Maksymalny zasięg z pilotem i 3 pasażerami (o masie 77 kg każdy) to 1850 km, z rezerwą na 45 min lotu (przy 55% maksymalnej mocy ciągłej).

Długość startu na przeszkodę 15 m przy maksymalnej masie startowej to 657 m. Panthera może wznieść się na maksymalną wysokość 7620 m, a jej maksymalna prędkość wznoszenia to 6,4 m/s.

Producent zakłada też, że wkrótce na rynku pojawią się wersje Panthery z napędem hybrydowym i elektrycznym.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.