Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Emirates utworzyły fundusz rozwoju lotnictwa

Lotnictwo cywilne, Nowe technologie, 12 maja 2023

Linie Emirates utworzyły fundusz w wysokości 200 mln USD, z którego będą finansować projekty badawczo-rozwojowe na rzecz redukcji wpływu paliw kopalnych w lotnictwie komercyjnym.

/ Zdjęcie: Emirates

To największa jednorazowa inwestycja w zrównoważony rozwój dokonana przez jakąkolwiek linię lotniczą. Środki z funduszu będą wypłacane przez kolejne 3 lata, a przewoźnik będzie szukał możliwości współpracy z czołowymi organizacjami opracowującymi nowoczesne paliwa i rozwiązania energetyczne.

Według przedstawicieli przewoźnika linie lotnicze mają największe trudności z ograniczeniem swojego oddziaływania na środowisko ze względu na brak nowoczesnych paliw i rozwiązań energetycznych. Po przeanalizowaniu obecnego stanu technologii samolotów komercyjnych i silników, łańcucha dostaw paliw oraz wymogów prawnych i ekosystemowych stwierdzono, że przy obecnie możliwych scenariuszach emisji branża nie zdoła osiągnąć neutralności emisyjnej w przewidzianym terminie.

Dlatego też planowane jest nawiązanie współpracę z czołowymi organizacjami zajmującymi się badaniami i rozwojem. Do czasu znalezienia realnych rozwiązań Emirates będą m.in. w miarę możliwości stosować ekologiczne paliwo lotnicze (SAF) i pozyskiwać nowoczesne samoloty. 200 mln USD (828 mln zł) z funduszu ma zostać przeznaczone na badania i rozwój. Nadzór nad wypłatami z funduszu będzie sprawować Wykonawcza Grupa Sterująca Emirates ds. Zrównoważenia Środowiskowego z pomocą ekspertów technicznych.

Działania Emirates w ramach polityki i strategii środowiskowej skupione są w trzech obszarach: ograniczania emisji, odpowiedzialnego zużycia zasobów oraz ochrony dzikiej przyrody i siedlisk zwierząt.

W styczniu br. przewoźnik we współpracy z Boeingiem i GE wykonał pierwszy lot pokazowy z zastosowaniem 100-% SAF. Jednak dostawy biopochodnego SAF, obecnie jedynego rodzaju zrównoważonego paliwa dostępnego na rynku, są bardzo ograniczone. Według szacunków Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) całkowite roczne zapasy SAF zaspokajają mniej niż 0,1% zapotrzebowania linii lotniczych.

Emirates analizują i wdrażają także operacyjnie wykonalne metody ograniczenia zbędnego spalania paliwa i emisji. Jednym z rozwiązań jest system Flex Track, czyli elastyczne wyznaczanie tras dla poszczególnych lotów we współpracy z instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej z wykorzystaniem naturalnego wiatru tylnego, przy jednoczesnym unikaniu wiatrów czołowych i systemów pogodowych. Przewoźnik prowadzi te działania od 2003, a ponadto we współpracy z IATA stara się upowszechnić Flex Track jako standardową procedurę działania na całym świecie. Natomiast podczas obsługi samolotu na ziemi stosuje naziemne źródła zasilania zamiast pokładowego pomocniczego zespołu zasilania (APU) i wyłączenie jednego lub dwóch silników podczas kołowania po lądowaniu.

W roku finansowym zakończonym 31 marca 2023 Grupa Emirates wykazała rekordowy zysk w wysokości 10,9 mld AED (12,31 mld zł) w porównaniu ze stratą 3,8 mld AED (4,29 mld zł) w roku poprzednim. Grupa osiągnęła przychód 119,8 mld AED (135,34 mld zł) – o 81% większy w stosunku do zeszłego roku. Stan środków pieniężnych grupy przewyższył dotychczasowe wyniki i wyniósł 42,5 mld AED (48 mld zł) – o 65% więcej niż w roku ubiegłym, głównie dzięki wysokiemu popytowi w kluczowych działach i krajach (747-400F dla Emirates SkyCargo, 2023-05-09, Codeshare Emirates i United, 2023-03-31).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.