Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Argentyna chce szybko kupić OP

Strategia i polityka, Marynarka wojenna, 15 maja 2023

Argentyna zmierza do szybkiego podpisania kontraktu w sprawie pozyskania okrętów podwodnych, które mają posłużyć do odbudowy tamtejszej floty podwodnej, która nie ma ani jednej jednostki gotowej do służby. W ubiegłym miesiącu państwowe media informowały, że Buenos Aires pozyska okręty podwodne w Niemczech lub we Francji. Premier Agustin Rossi poinformował parlament, że na ten cel będzie można przeznaczyć co najmniej 1,3 mld USD (5,4 mld PLN). Za tę kwotę można będzie nabyć 3 jednostki o napędzie diesel-elektrycznym.

Kolejne opóźnienia w zakupie nowych OP dla argentyńskiej marynarki spowodowały, że sprawa ich pozyskania urosła do rangi pilnej potrzeby operacyjnej / Zdjęcie: Wikimedia Commons

Niedawno, podczas ceremonii zamknięcia Letniej Kampanii Antarktycznej szef Gabinetu Doradców Ministra Obrony Argentyny, Hector Santiago Mazzei, poinformował, że umowa w przedmiocie pozyskania nowych OP zostanie podpisana niebawem, ale nie wskazał konkretnego terminu.

W lipcu 2022 minister obrony Jorge Taiana prowadził rozmowy z ThyssenKrupp Marine Systems i Naval Group oraz przedstawicielami rządów Niemiec i Francji w sprawie pozyskania trzech okrętów. Nieoficjalnie argentyńska marynarka jest zainteresowana francuskimi Scorpène i Shortfin Barracuda oraz niemieckimi typu 209/1400 i 214. W ubiegłym miesiącu szef resortu odwiedził Itaguaí Construções Navais, w której budowane są Scorpène dla Brazylii.

Na przeszkodzie ambicjom dowództwa marynarki wojennej mogą stanąć kwestie finansowe, gdyż na mocy decyzji z 5 maja br. ten rodzaj sił zbrojnych pozbawiono 680 tys. USD dofinansowania z tzw. kredytu zewnętrznego. Mazzei potwierdził, że marynarka nie ma zatwierdzonych źródeł finansowania zewnętrznego na 2023. Jednocześnie zapewnił, że prowadzone są rozmowy nad przyznaniem 30 mln USD z Narodowego Funduszu Obronnego (FONDEF). Jest to jednak kropla w morzu potrzeb, gdyż finansowanie takiego zakupu sięgać będzie miliardów dolarów. Dlatego też niezbędne jest pozyskanie kredytu zewnętrznego od rządu państwa, w którym siedzibę ma przyszły dostawca OP do południowoamerykańskiego kraju.

Warto przypomnieć, że w 2019 Argentyna rozważała zakup dwóch norweskich okrętów podwodnych typu Ula, ale koniec końców problemy finansowe pogrzebały tę inicjatywę. Badano również możliwość pozyskania okrętów typu 209/1400 służących w brazylijskiej marynarce wojennej, ale również i ta opcja się nie ziściła. Kolejne opóźnienia w zakupie nowych OP spowodowały, że sprawa ich pozyskania urosła do rangi pilnej potrzeby operacyjnej (Argentyna negocjuje z dostawcami OP, 2023-04-21).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.