Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Szwedzkie samoloty wczesnego ostrzegania dla Sił Powietrznych

Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, 22 maja 2023

Szef resortu obrony po zakończeniu rozmów ministrów obrony państw Grupy Północnej w Legionowie zapowiedział, że trwają zaawansowane rozmowy w sprawie zakupu dla Sił Powietrznych samolotów wczesnego ostrzegania. Negocjacje są prowadzone ze Szwecją.

Szwedzkie wojska lotnicze używają obecnie pary samolotów S100D Argus ASC 89 z radarem Erieye / Zdjęcie: Flygvapnet

Obecnie nie są znane żadne szczegóły na temat zakupu. Wśród możliwych rozwiązań jest zakup w Szwecji nowych maszyn wczesnego ostrzegania i kierowania (AEW&C) GlobalEye z radarem Erieye Extended Range. Dostawcą i integratorem wyposażenia specjalistycznego jest Saab. Możliwą opcją jest też odkupienie od Szwecji 2 używanych przez Flygvapnet (wojska lotnicze) samolotów S100D Argus ASC 890 wyposażonych w starszą odmianę radaru Erieye. Szwedzi czekają już na ich następcę. W 2022 zamówiono w ich miejsce parę GlobalEye.

Chęć zakupu samolotów wczesnego ostrzegania należy łączyć ze słabością polskiego systemu OPL, czego wynikiem był incydent z naruszeniem polskiej przestrzeni powietrznej przez rosyjski pocisk manewrujący H-55. Samoloty tego typu pozwalają na skuteczne wykrywanie nisko lecących obiektów (takich jak H-55), ponieważ w mniejszym stopniu ogranicza je horyzont radiolokacyjny.

Zakup takich maszyn dla SP był postulowany przez komentatorów i ekspertów od lat. Ich uzupełnieniem powinny być zaś w przyszłości stacje radiolokacyjne na aerostatach, planowane do pozyskania w ramach programu Barbara (Saab chce dostarczyć GlobalEye dla NATO, 2023-02-22).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.