Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Brytyjskie A400M w komplecie

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 23 maja 2023

Royal Air Force odebrały ostatni, 22. zamówiony samolot transportowy Atlas C1 (A400M). Tym samym zakończona została faza rozwoju dostaw i produkcji tych maszyn dla RAF. Atlas trafił do swojej docelowej bazy RAF Brize Norton prosto z zakładów Airbusa w Sewilli, gdzie został zmontowany.

RAF eksploatują A400M od 2014 / Zdjęcie: RAF

Królewskie wojska lotnicze zamówiły 25 samolotów A400M w maju 2003, wraz z innymi państwami uczestniczącymi w jego rozwoju. W 2010 zamówienie zredukowano jednak do 22 maszyn. Pierwsze samoloty weszły do służby w RAF w 2014.

W dotychczasowej służbie brytyjskie Atlasy były intensywnie używane do niesienia pomocy w rejonie Karaibów a także w czasie pandemii do transportu pacjentów, wyposażenia i szczepionek. Odegrały też intensywną rolę w ewakuacji personelu z Afganistanu i Sudanu a także we wspieraniu wojsk na Bliskim Wschodzie, na Falklandach i w Mali. Są również eksploatowane w ramach misji NATO Air Policing w państwach bałtyckich.

Dostawa ostatniego samolotu nie kończy jednak rozwoju A400M w RAF. Już teraz planuje się program modernizacji, by osiągnąć większą kompatybilność z innymi użytkownikami Atlasów, w tym Francją, Niemcami, Hiszpanią, Turcją, państwami Beneluksu i Malezją.

Odbiór ostatniego A400M zbiegł się w czasie z niedawnymi doniesieniami o planowanym przez Londyn wycofaniu wszystkich posiadanych samolotów transportowych C-130J Super Hercules do końca czerwca br. Powodem mają być oszczędności. W służbie pozostaje 14 takich samolotów, które zakupiono pod koniec lat 1990. Mają one zostać wystawione na sprzedaż (Rumuński HIMARS w brytyjskim A400M, 2022-11-12, Kolejny etap prób A400M zakończony, 2021-04-19).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.