Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

NASA kończy program X-57 bez oblotu

Nowe technologie, Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 02 lipca 2023

NASA zdecydowała o zakończeniu programu budowy całkowicie elektrycznego samolotu eksperymentalnego X-57 Maxwell bez jego oblotu. Powodem jest wykryty niedawno problem z układem napędowym. Ma on stanowić niedopuszczalne zagrożenie dla bezpieczeństwa pilota i obsługi naziemnej. Usunięcie problemu wydłużyłoby czas i podniosło koszty programu znacząco powyżej planów.

Całkowicie elektryczny samolot eksperymentalny X-57 Mod II, który miał być oblatany do końca 2023. Z powodu trudnych do pokonania problemów NASA zdecydowała o zakończeniu programu już teraz / Zdjęcie: NASA

Według NASA zespół X-57 zaprzestanie wszelkiej działalności operacyjnej do końca września. Całkowite zakończenie programu ma zająć kilka miesięcy. W tym czasie zostaną opublikowane dokumenty techniczne opisujące jego wyniki. Wiedza uzyskana w czasie realizacji programu ma pomóc w rozwoju innych samolotów z napędem elektryczny,

X-57 to zmodyfikowany Tecnam P2006T, który NASA planowała wyposażyć w elektryczny układ napędowy. Amerykańska agencja kosmiczna uruchomiła program w 2016. Pierwotnie planowano zastąpić dwa silniki Rotax 14 śmigłami z silnikami elektrycznymi zasilanymi akumulatorami litowo-jonowymi i rozproszonym układem elektrycznym (NASA testuje śmigła X-57, 2020-11-06).

NASA już wcześniej odnotowała kilka niepowodzeń w rozwoju X-57. W czasie pierwszych testów doszło do zwarcia i przegrzania akumulatorów litowo-jonowych. Po ich przeprojektowaniu i przeprowadzeniu kolejnych testów stacjonarnych inżynierowie NASA ustalili, że niektóre elementy układu elektrycznego nie są w stanie wytrzymać ekstremalnych temperatur i wibracji, których mogą doświadczać podczas lotu.

W 2021, po tym, jak restrykcje pandemiczne spowodowała dalsze opóźnienia, NASA ograniczyła cele programu i zdecydowała, że będzie go finansować tylko do końca 2023. Zamiast opracowywać wersję samolotu Mod IV z 14 śmigłami, agencja postanowiła skupić się na wersji Mod II z tylko dwoma śmigłami. Samolot w tej wersji miał rozpocząć loty przed końcem 2023. Teraz także ten plan został anulowany.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.