Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Budowa tankowca dla niemieckiej marynarki

Przemysł stoczniowy, Marynarka wojenna, Logistyka, 05 lipca 2023

W stoczni Meyer Werft w Papenburgu miała miejsce uroczystość cięcia blach pod pierwszy zbiornikowiec Marinebetriebsstoffversorgern (MBV) typu 707 dla Deutsche Marine (niemieckiej marynarki wojennej). Budowa okrętu będzie prowadzona przez Meyer Werft we współpracy z NVL Group, która jest głównym wykonawcą. Wodowania jednostki można się spodziewać na początku 2025.

Tankowce MBC typu 707 mają służyć w Deutsche Marine do lat 2050 / Ilustracja: NVL Group

Niemcy zamówili dwa nowe okręty logistyczne w połowie 2021. Początkowo ich koszt miał wynieść 570 mln EUR jednak ostatecznie szacunki resortu obrony wskazują na 915 mln EUR. Tankowce mają zastąpić parę przestarzałych jednostek typu 704 Rhön, które weszły do służby w 1977. Istnieje jednak ryzyko wystąpienia luki w niemieckich zdolnościach, ponieważ koniec służby starych tankowców wyznaczono na 2023 i 2024. Natomiast z informacji udzielonych mediom przez niemiecki resort obrony wynika, że nowe jednostki logistyczne mają być dostarczone w marcu 2025 i marcu 2026. Inspektor Deutsche Marine optuje jednak za zwiększeniem liczby pozyskiwanych jednostek do 3. MBV mają pozostać w służbie do lat 2050.

Tankowce typu 707 będą wypierały 20 tys. t, czyli znacznie więcej od poprzedników (14,4 tys. t) i będą miały podwójny kadłub, zgodnie z dyrektywami EU i IMO. Mają też – w przeciwieństwie do poprzedników – spełniać wymagania środowiskowe charakteryzując się mniejszą emisją. Długość okrętów ma sięgać 173 m (poprzednicy 130 m) a załogę ma stanowić 42 oficerów i marynarzy. Opcjonalnie ma być jednak możliwe zaokrętowanie 23 dodatkowych osób.

Jednostki powinny wydłużyć czas rozmieszczenia innych okrętów w rejonie operacyjnym zaopatrując je w materiały pędne i smary. Będą miały zasięg 8 tys. Mm i rozwijały prędkość do 18 w. Przewiduje się możliwość jednoczesnego zaopatrywania dwóch okrętów, znajdujących się po obu burtach tankowca. Zbiorniki paliwa okrętowego mają mieć pojemność 12 tys. m³, zbiorniki na smary to 100 m³, a zbiorniki na paliwo lotnicze mają mieć 500 m³. Opcjonalnie na pokładzie będzie można użyć do 10 kontenerów TEU, mieszczących m.in. zapas części zamiennych i warsztaty. Na jednostkach typu 707 znajdzie się też pokład lotniczy.

 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.