Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Modyfikacje projektu Su-75

Nowe technologie, Przemysł lotniczy, Bezzałogowce, 07 lipca 2023

Rosyjska OAK ujawniła modyfikacje projektu lekkiego, jednosilnikowego samolotu bojowego stealth Su-75 Checkmate. Nowe wizje projektowanych samolotów można zobaczyć w patentach opublikowanych na portalu Federalnego Instytutu Własności Przemysłowej (FSIS). OAK opatentowała nie tylko podstawową jednomiejscową wersję bojową, ale także szkolno-bojową – dwumiejscową i bezzałogową.

Zgłoszona przez OAK do opatentowania zmodyfikowana wizja lekkiego myśliwca wielozadaniowego Su-75 / Ilustracja: FSIS

Z opublikowanych ilustracji wynika, że projekt Su-75 został zmodyfikowany w stosunku do pierwotnie zaprezentowanej makiety. Widoczne zmiany dotyczą części ogonowej, usterzenia i klap. Poszczególne wersje różnią się przede wszystkim geometrią przedniej części kadłuba.

Lekki myśliwiec wielozadaniowy piątej generacji Checkmate (Su-75) został po raz pierwszy zaprezentowany 20 lipca 2021 na Międzynarodowym Salonie Lotniczo-Kosmicznym MAKS-2021 w Żukowskim pod Moskwą (MAKS 2021: CheckMate z bliska, 2021-07-20). Z kolei 15 listopada 2021 w filmie opublikowanym przez korporację Rostiech pokazano po raz pierwszy wizję wersji bezzałogowej samolotu.

OAK opatentowała także dwumiejscową, szkolno-bojową wersję Su-75. Od wersji podstawowej różni się ona przede wszystkim przednią częścią kadłuba z kabiną / Ilustracja: FSIS

Pierwotnie zapowiadano oblot prototypu Su-75 na 2023. W czerwcu 2022 wicepremier Jurij Borysow ogłosił zmianę terminu pierwszego lotu na 2025 (Produkcja prototypów Checkmate, 2021-11-15). Nie wiadomo, co jest przyczyną opóźnienia. Prawdopodobnie są nią sankcje USA i państw od nich zależnych wobec Rosji, a także kolejne zmiany konstrukcyjne, być może wprowadzane pod wpływem zagranicznych partnerów programu.

Planowany jest również samolot bezzałogowy na bazie Su-75. Powinien być on znacznie tańszy niż wersja załogowa / Ilustracja: FSIS

Projekt Su-75 przewiduje osiąganie przez samolot prędkości maksymalnej Ma1,8-2. Jego zasięg ma wynosić 3 tys. km, a pułap praktyczny 16,5 km. Przeciążenie operacyjne samolotu zaprojektowano na g8.

Myśliwiec ma przenosić uzbrojenie o masie do 7400 kg. W komorach wewnętrznych ma mieścić się do 5 pocisków powietrze-powietrze. Pozostałe uzbrojenie będzie podwieszane na belkach zewnętrznych. Mają to być m.in. pociski manewrujące powietrze-powierzchnia H-59MK, pociski powietrze-powietrze RWW-SD o zasięgu 110 km oraz pociski powietrze-powietrze krótkiego zasięgu RWW-MD.

W praktyce Su-75 ma przenosić podobne uzbrojenie, jak dwusilnikowe Su-57. Oba samoloty mają być zunifikowane także konstrukcyjnie, w tym w zakresie zespołu napędowego (Su-75 i Su-57E razem, 2021-11-12). Unifikacja ma obniżyć koszty ich produkcji i eksploatacji.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.