Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

40 pojazdów Grizzly dla francuskich spadochroniarzy

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 09 lipca 2023

Ministerstwo Sił Zbrojnych Francji podczas briefingu prasowego ogłosiło, że 1. Pułk Spadochronowy Hussars (1RHP) otrzymał swoje pierwsze pojazdy rozpoznawcze Grizzly. Opracowane zostały przez przedsiębiorstwo Arquus i wywodzą się z rodziny pojazdów Sherpa. Grizzly zaprojektowany został tak, aby zapewnić autonomiczne możliwości infiltracji/eksfiltracji terytorium przeciwnika. Ma to ułatwić gromadzenie istotnych danych wywiadowczych nawet przez kilka dni. Nie podano informacji o kosztach programu.

Rozwój pojazdów Grizzly został zainicjowany w 2016, w ramach programu PLFS / Zdjęcie: Arquus

Do 2030 roku 11. Brygada Powietrznodesantowa (11e Brigade Parachutiste) ma otrzymać około 40 pojazdów Grizzly. Dostawy odbędą się, mimo że ten nowy pojazd nie jest wymieniony w ustawie o programowaniu wojskowym. Grizzly jest przeznaczony przede wszystkim dla wojsk powietrznodesantowych. 2. Pułk Spadochronowy Piechoty Morskiej (2RPIMa) będzie również wyposażony w około dziesięć pojazdów, z których część zostanie rozmieszczona na Reunion, wyspie na Oceanie Indyjskim.

Jest to znaczny progres w stosunku do niełatwych początków programu. W styczniu 2016 francuska Dyrekcja Generalna ds. Uzbrojenia (DGA) poinformowała o starcie programu PLFS (Poids Lourd des Forces Spéciales, ciężki pojazd sił specjalnych). Program ten miał na celu zastąpienie lekkich pojazdów rozpoznawczych i wsparcia (VLRA, Véhicule Léger de Reconnaissance et d'Appui) używanych przez jednostki Dowództwa Operacji Specjalnych (COS, Commandement des Opérations Spéciales).

Pierwsza transza 25 wozów, zaprojektowanych w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, nie spełniła oczekiwań COS. Żołnierze sił specjalnych raportowali o usterkach, które utrudniały eksploatację pojazdów, co doprowadziło do ich zwrotu producentowi. Pomimo wprowadzenia poprawek, wozy, nadal nie spełniały wymagań COS. W związku z tym zdecydowano o przydzieleniu ich komandosom 27. Brygady Piechoty Górskiej (27BIM) i 11. Brygady Powietrznodesantowej (11BP).

Grizzly bazuje na podwoziu Sherpa Light Special Forces prpdukcjo Arquus i obsadzony jest przez 5-osobową załogę. DMC jest równa 11 t, co sprawia, że jest lżejszy niż standardowa Sherpa, a przedział załogi przystosowano do przenoszenia uzbrojenia używanego przez francuskie wojska specjalne, w tym wkm kal. 12,7 mm, km kal. 7,62 mm i ppk. Jest napędzany silnikiem o mocy 265 KM i po drogach utwardzonych rozwija prędkość ok. 110 km/h (Dostawy Griffonów i Jaguarów w terminie, 2022-12-27, Egipski Sherpa Light Scout, 2021-07-05).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.