Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wznowienie produkcji Cataliny?

Imprezy branżowe, Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, Lotnictwo wojskowe, Służby państwowe, 25 lipca 2023

Podczas tegorocznej Oshkosh AirVenture przedsiębiorstwo Catalina Aircraft z Florydy ogłosiło, że planuje wznowienie produkcji zmodernizowanej wersji słynnej łodzi latającej Catalina pod nazwą Next Generation Amphibious Aircraft (NGAA) Catalina II.

Oryginalna łódź latająca Consolidated Model 28 Catalina była produkowana w latach 1936-1945. Łącznie wytworzono 3308 samolotów, w tym 620 na licencji w Kanadzie, a 27 w ZSRR. Była to najczęściej używana łódź latająca podczas II wojny światowej, która służyła we wszystkich rodzajach sił zbrojnych USA / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Catalina Aircraft jest obecnie oficjalnym posiadaczem Certyfikatu Typu oryginalnego samolotu Consolidated 28-5ACF Catalina i planuje zaoferować jego dwie nowe wersje, wyposażone w nowe silniki turbośmigłowe, które będą mogły być zasilane biopaliwem. Jedną z głównych zalet ma być zdolność do operowania z nieutwardzonych pasów startowych, rzek, piaszczystych plaż, jezior, zatok i mórz.

Wersja NGAA Special Use, wyposażona w awionikę glass cockpit, kompatybilną z okularowymi wzmacniaczami obrazu, ma być przeznaczona dla użytkowników wojskowych i agend rządowych. Samolot będzie mógł operować przy stanie morza 3 i w zależności od konfiguracji wykonywać misje trwające do 19 h. Obliczeniowa prędkość maksymalna to ok. 370 km/h, a minimalna – 115 km/h. Jego maksymalna masa startowa (MTOW) wynosić ma 18 144 kg, co pozwoli przewieźć do 30 w pełni wyposażonych żołnierzy lub 7258 kg ładunku. Catalina II mogłaby znaleźć zastosowanie do wywiadu, obserwacji, zwalczania okrętów podwodnych, gaszenia pożarów, itp.  

NGAA Civilian Catalina II będzie mogła operować przy stanie morza 2. Wersja ta ma rozwijać prędkością ponad 340 km/h i przewozić do 34 pasażerów lub 5440 kg ładunku. Jego obliczeniowa MTOW to 14 515 kg.  Na życzenie klienta samolot może zostać wyposażony w podwójne drzwi ładunkowe.

Catalina Aircraft poinformowało, że jest już gotowe do przyjmowania zamówień w przedsprzedaży, ale nie podało żadnych terminów dotyczących pierwszego lotu, certyfikacji i potencjalnego wejścia do eksploatacji.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.