Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Francuzi chcą wzmacniać logistykę prywatnym taborem

Logistyka, Konflikty zbrojne, 26 lipca 2023

Jak donosi portal Opex360, we Francji toczy się dyskusja nad przywróceniem możliwości przejmowania przez wojsko cywilnych pojazdów na potrzeby logistyki sił zbrojnych. W sytuacjach zwiększonych potrzeb logistycznych tego typu świadczenia rzeczowe miałyby stanowić stosunkowo szybkie uzupełnienie niedostatków.

Konflikt o wysokiej intensywności zgodnie z francuskimi wnioskami wymaga zwiększonej autonomiczności logistycznej modułów bojowych / Zdjęcie: Armée de Terre

Według ustawy o programowaniu obronnym na lata 2019-2025 francuskie siły zbrojne podjęły się programu wymiany ciężkich pojazdów logistycznych. Potrzeby to 7000 ciężarówek, z czego do 2025 zaplanowano dostawę pierwszych 80. Z kolei projekt analogicznej ustawy na lata 2024-2030 nie uwzględnia żadnych zakupów ciężarówek taktycznych.

Dopiero w czasie dyskusji nad nową ustaą wspomniano, że istnieje potrzeba pozyskania 200 zestawów niskopodwoziowych, co wystarczać ma na przerzut dywizji w sile dwóch brygad. Inwestycja ma zaś wchodzić w skład szerszego programu zakupu ciężarówek logistycznych o wartości 1,5 mld EUR. Według Komisji Spraw Zagranicznych, Obrony i Sił Zbrojnych do 2030 wojsko odbierze tylko 2086 nowych ciężarówek. Docelowo potrzeba ich znacznie więcej – 9466.

Francuzi zwracają więc uwagę na niedostateczną skalę zakupów na potrzeby wojskowej logistyki. Takie wnioski wyciągnięto chociażby w czasie ubiegłorocznych ćwiczeń wojskowych Orion. Zauważono, że w obliczu konfliktu o wysokiej intensywności z przeciwnikiem, który stara się zakłócić logistykę, niezbędne jest zwiększenie samodzielności modułów operacyjnych. To oznacza nie tylko potrzebę rozbudowy potencjału, lecz także uwzględnienie odpowiednich – obecnie zbyt małych – rezerw sprzętowych.

Zgodnie z dyrektywą administracyjną i logistyczną zatwierdzoną przez szefa działu Emploi des forces sztabu generalnego francuskich sił zbrojnych gen. Yvesa Métayera rozmieszczenie wsparcia w czasie ćwiczeń ma być tworzone realistycznie, aby odwzorować łańcuchy logistyczne. W czasie już przeprowadzonych manewrów pozwoliło to ocenić potrzeby w kwestii mobilizacji zdolności. Zgodnie z informacjami Opex360 sprawdzano jaki cywilny potencjał transportowy może być zmobilizowany.

Prowadzone analizy unaoczniły niewystarczającą wiedzę na temat cywilnego transportu drogowego. W latach 1990. Francuzi zrezygnowali z respektowania obowiązku przedsiębiorstw do zgłaszania posiadanego taboru transportowego. Zdaniem gen. Métayera konieczne jest przywrócenie tego mechanizmu. Standardem jest bowiem, że siły zbrojne samodzielnie nie dysponują wystarczającym parkiem samochodowym w kontekście potrzeb w czasie poważnych kryzysów.

 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.