Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Testy AIP dla S-80

Przemysł stoczniowy, Marynarka wojenna, 26 września 2023

W połowie września Navantia zakończyła próby fabryczne napędu niezależnego od powietrza Bio-Ethanol Stealth Technology (AIP BEST) dla okrętów podwodnych projektu S-80. Zakończyły się one sukcesem, co pozwoli na montaż tego napędu począwszy od 3. jednostki S-80 budowanej dla Armada Española, czyli okrętu Cosme García (S-83).

Docelowo napęd AIP BEST ma trafić na wszystkie 4 hiszpańskie OP projektu S-80 / Zdjęcie: Navantia

AIP BEST został sprawdzony pod kątem parametrów i zdolności operacyjnych w symulowanym środowisku operacyjnym. Próby prowadzono na lądzie, jednak z wiernym odwzorowanieem warunków w czasie realnych misji. Było to możliwe dzięki zbudowanie specjalnie w tym celu infrastruktury w stoczni w Kartagenie. Infrastruktura ta pozwala symulować zanurzenie i prędkość okrętu i testować przed montażem całe sekcje OP o długości 12 m i ważące 400 t.

Od początku napęd AIP BEST, umożliwiający dłuższe przebywanie konwencjonalnych okrętów podwodnych w zanurzeniu, trafi na jednostki S-83 i S-84. Z czasem, w ramach pierwszych remontów, napęd ten zostanie też zintegrowany z pierwszą parą okrętów S-80, czyli Isaac Peral (S-81) i Narciso Monturiol (S-82).

Opracowany przez Hiszpanów napęd opiera się o ogniwa paliwowe i jest określany mianem systemu trzeciej generacji. Wodór nie jest magazynowany na okręcie, lecz jest uzyskiwany z paliwa, którym jest bioetanol. Navantia deklaruje, że dzięki AIP okręty będą mogły skrycie operować pod wodą przez maksymalnie 3 tygodnie, zachowując sygnatury jak podczas rejsu z napędem elektrycznym. Napęd AIP BEST wraz z okrętami S-80 ma być też oferowany na eksport (S-81 w służbie w listopadzie, 2023-07-05, Zakończenie testów AIP dla S-80, 2020-03-02).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.