3 listopada 2023 Dowództwo Systemów Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps System Command) z siedzibą Quantico w stanie Wirginia sygnowało umowę o wartości 211 mln USD (niemal 878 mln PLN) ze spółką BAE Systems Land & Armaments LP w sprawie produkcji dodatkowych 40 pływających transporterów opancerzonych ACV (Amphibious Combat Vehicle). Na jej podstawie dostarczone będą pojazdy w wariancie transporterów piechoty ACV-P (Amphibious Combat Vehicle-Personnel). Umowa pokryje koszty wdrożenia wozów do służby i ich wsparcia technicznego, a także sprzętu pomocniczego i testowego. Najnowsza umowa sprawiła, że łączna wartość wszystkich zamówień ACV dla USMC sięgnęła ponad 2,5 mld USD (10,6 mld PLN).
Zakup zostanie sfinansowany z budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2024. Zakłada się, że termin zakończenia nie przekroczy lutego 2026. Prace natomiast będą wykonywane w następujących proporcjach: w Yorku w Pensylwanii (60%), Aiken w Karolinie Południowej (15%), San Jose w Kalifornii (15%), Sterling Heights w Michigan (5%) i Stafford w Wirginii (5%).
Do tej pory USMC złożył zamówienie ogółem na 330 pojazdów ACV w różnych odmianach, w szczególności wspomnianych ACV-P i dowódczych ACV-C. Natomiast w sierpniu 2022 zdecydowano się na zakup pierwszych przedseryjnych bojowych wozów piechoty ACV-30 ze zdalnie sterowanymi systemami wieżowymi Kongsberg Protector MCT-30. Wkrótce ma się rozpocząć produkcja wzt ACV-R (Amphibious Combat Vehicle-Recovery).
Sięgając pamięcią wstecz, należy przypomnieć, że pierwsza transza 18 pojazdów z produkcji małoseryjnej (LRIP, Low-Rate Initial Production) trafiła do jednostki liniowej – plutonu Marines z 1. Dywizji USMC (1st Marine Division) – w listopadzie 2020 i jeszcze w tym samym miesiącu ogłoszono wstępną zdolność operacyjną. USMC pozyska co najmniej 704 wozy ACV, które zajmą miejsce wysłużonych AAV-7 (Kolejne amfibie dla USMC, 2022-11-21).
Pojazdy ACV w wariancie bazowym mają masę własną 15 t (w przypadku specjalistycznych parametr ten sięga 24 t) i napędzane są 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 700 KM. Dzięki temu mogą rozpędzać się do prędkości 105 km/h, zaś na jednym baku paliwa przejadą ok. 800 km. Załoga składa się z trzech żołnierzy (dowódca, kierowca i strzelec), a w przedziale transportowym dodatkowo zmieści się od 8 do 13 żołnierzy desantu. ACV mogą być transportowane drogą morską na pokładach uniwersalnych okrętów desantowych, ale też drogą powietrzną na pokładzie samolotów C-130 Hercules i A400M Atlas.
W czerwcu br ujawniono wariant ACV C4UAS przystosowany do współpracy z bezzałogowym pojazdem naziemnym IAI/ELTA Systems Rex Mk II. Współdziałanie zademonstrowano w ramach koncepcji współpracy pojazdów załogowych z bezzałogowymi oznaczonej akronimem MUM-T (Manned-Unmanned Teaming). W sierpniu zaś w ośrodku Assault Amphibian School w Camp Pendleton w Kalifornii zakończyło się szkolenie załóg i mechaników znacznie przybliżające transportery do służby operacyjnej (BAE Systems i Elta testują MUM-T, 2023-07-09).