Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Testy automatycznej autorotacji R66

Nowe technologie, Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 11 listopada 2023

Kalifornijski start-up Skyryse przeprowadził pierwsze w historii w pełni zautomatyzowane lądowania śmigłowca w trybie autorotacji. Wykorzystał do tego zmodyfikowany śmigłowiec Robinson R66 wyposażony w system kontroli lotu FlightOS. Ma on zmniejszyć obciążenie pilotów różnych statków powietrznych, w tym śmigłowców i samolotów eVTOL.

Lekki śmigłowiec Robinson R66 w pierwszym automatycznym lądowaniu w trybie autorotacji z wykorzystaniem FlightOS / Zdjęcie: Skyryse

Pierwszy lot z automatycznym lądowaniem w trybie autorotacji zmodyfikowanego R66 odbył się 22 lipca 2023. Byli przy nim obecni przedstawiciele Księgi Rekordów Guinnessa, ale osiągnięcie było dotąd utrzymywane w tajemnicy. Od tego czasu testowy śmigłowiec wykonał kilkadziesiąt podobnych prób w ośrodku Skyryse w pobliżu Los Angeles.

Lądowanie w autorotacji to dość skomplikowana procedura, której piloci śmigłowców muszą się nauczyć, aby bezpiecznie wylądować w przypadku awarii napędu. Potrzeba kilku sekund, by wirnik zaczął się samoczynnie obracać po wyłączeniu silnika (silników). Amerykańska FAA wymaga, aby wszystkie jednosilnikowe śmigłowce miały tę zdolność dla uzyskania certyfikatu typu.

System Skyryse FlightOS może wykryć awarię silnika i automatycznie uruchomić procedurę autorotacji. Wystarczy, że pilot naciśnie jeden przycisk. Jest to znacznie szybsze i łatwiejsze niż ręczna autorotacja, nawet z wykorzystaniem zaawansowanego autopilota.

Skyryse zapowiada, że jego system zostanie certyfikowany w ciągu najbliższych miesięcy. Dostawy seryjnego oprogramowania mają rozpocząć się w pierwszym kwartale 2024. Celem przedsiębiorstwa jest oferowanie FlightOS jako modernizacji wielu już eksploatowanych śmigłowców, a także jako wyposażenie standardowe lub opcjonalne nowych maszyn, poczynając od R66.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.