Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

NATO wybrało E-7A

Lotnictwo wojskowe, Obrona powietrzna, 15 listopada 2023

NATO wybrało zwycięzcę programu Alliance Future Surveillance and Control (AFSC). Będzie nim Boeing, oferujący samoloty wczesnego ostrzegania i kierowania E-7A Wedgetail. Ich pozyskanie będzie jednym z największych wspólnych przedsięwzięć zakupowych Sojuszu.

Do tej pory samoloty E-7A Wedgetail zostały zakupione przez Australię, Republikę Korei, Turcję, Wielką Brytanię i USA / Zdjęcie: USAF

Produkcja pierwszych 6 samolotów ma się rozpocząć w najbliższych latach, tak, by do 2031 pierwszy z nich był w gotowości operacyjnej. Nowe maszyny zastąpią eksploatowane od lat 1980. samoloty E-3A AWACS, bazujące w niemieckiej bazie Geilenkirchen. Również dla E-7A będzie to główne miejsce stacjonowania, choć samoloty mają być też przebazowywane do innych lokacji.

Samoloty wczesnego ostrzegania i kierowania stanowią ważny element systemu bezpieczeństwa w ramach NATO. Umożliwiają wykrywanie z dużego dystansu samolotów, pocisków i okrętów, a następnie naprowadzanie na te cele własnego lotnictwa. Obecnie eksploatowane E-3A były i są wykorzystywane przez Sojusz we wszystkich najważniejszych operacjach, w tym walce z Państwem Islamskim i na wschodniej flance NATO po rosyjskiej inwazji na Ukrainę.

Obecnie w linii pozostaje 14 z 18 zakupionych przez NATO E-3A. Ich służba powinna się zakończyć do 2035. Następca w postaci E-7A bazuje na płatowcu Boeinga 737-700. Do tej pory maszyny tego typu zamówiły australijskie, południowokoreańskie, tureckie, brytyjskie i amerykańskie wojska lotnicze. Samoloty są wyposażone w dookolną stację radiolokacyjną Multi-role Electronically Scanned Array (MESA) pracującą w paśmie L i o zasięgu instrumentalnym ponad 600 km (Saab chce dostarczyć GlobalEye dla NATO, 2023-02-22, Studium wykonalności AFSC, 2022-04-05).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.