Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Turcja kupuje 40 Eurofighter Typhoon

Transakcje, Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 17 listopada 2023

Turcja negocjuje z W. Brytanią zakup 40 samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon. Kontrakt miałby być realizowany z udziałem Hiszpanii i Włoch. Transakcji sprzeciwiają się Niemcy, którzy dostarczają istotne komponenty do Typhoonów. Brytyjczycy i Hiszpanie twierdzą jednak, że rozwiążą ten problem.

Zdjęcie: via X

Minister obrony narodowej Turcji, Yaşar Güler ocenił, że Eurofighter Typhoon to skuteczny samolot bojowy. W wersji, którą zainteresowana jest Ankara, miałby być wyposażony w radar AESA. Byłby pierwszym samolotem z tak nowoczesnym radiolokatorem w składzie tureckich wojsk lotniczych. Typhoony mają skokowo wzmocnić ich potencjał, obecnie opierający się na samolotach bojowych F-16 i F-4, które mimo kolejnych modernizacji nie spełniają współczesnych wymagań.

Pierwotnie Turcja zamierzała nabyć amerykański F-35. Jednak ze względów politycznych Waszyngton wprowadził sankcje, które nie tylko zablokowały transakcję (Drugi komplet S-400 już w Turcji, 2019-09-15), ale wyeliminowały turecki przemysł z programu budowy samolotów tego typu (Amerykanie naciskają Turcję, 2019-01-08). Stało się tak mimo, że Turcja zainwestowała w program znaczne środki i dostarczała wiele komponentów do F-35.

Obecnie Ankara negocjuje zakup innych amerykańskich samolotów – F-16 Block 70 Viper z radarami AESA. 40 z nich ma być zakupionych gotowych. Równocześnie 79 już posiadanych przez Turcję samolotów miałoby zostać zmodernizowanych do nowego standardu przez TAI.

Według ministra Gülera najważniejsze dla tureckiego lotnictwa bojowego są jednak rodzime projekty. To szkolno-bojowy Hurjet (Hürjet oblatany, 2023-04-25) i samolot bojowy piątej generacji Kaan (MMU to od wczoraj Kaan, 2023-05-02). Ten drugi powinien zostać oblatany do końca 2023.

W konstrukcji Kaan zaplanowano użycie wyłącznie tureckich podzespołów, przynajmniej tych kluczowych. Prace nad rodzimym silnikiem mają zostać zakończone do 2028. Samoloty wyposażone w takie silniki mają latać w 2032. Turcja pracuje także nad radarem AESA Murad. W radary tego typu mają być wyposażone zarówno samoloty załogowe, jak i bsl.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.